Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

De grootste F1-schandalen: de race waarvan niemand wist wie hem had gewonnen

De Canadese Grand Prix van 1973 was op zijn minst een hele bijzondere te noemen. Pas uren na de race werd bekend wie er had gewonnen, omdat niemand wist welke coureur er nou eigenlijk als eerste over de finish was gekomen. De veroorzaker: een knalgele Porsche 914, beter bekend als de allereerste safety car in de Formule 1-geschiedenis.

De Canadese Grand Prix van 1973 werd verreden op het Mosport Park nabij Bowmanville, ongeveer 65 kilometer ten oosten van Toronto. Het vier kilometer lange circuit zou op die zondag in september het decor worden van een race met enkele bizarre taferelen.

Het was de veertiende en voorlaatste race van het Formule 1-seizoen, dat al gewonnen was door Jackie Stewart. De strijd om de tweede plaats in het kampioenschap lag echter nog helemaal open.

Het regende aan het begin van de race pijpenstelen en enkele talentvolle coureurs kwamen in slechte omstandigheden bovendrijven. Een jonge Niki Lauda, die vanaf plek acht moest starten, pakte in zijn BRM P160 al na drie ronden brutaal de leiding in de wedstrijd.

De regen stopte echter naar verloop van tijd, waardoor menig coureur een pitstop maakte voor nieuwe, droogweerbanden. In een tijdperk waar het maken van pitstops geen gewoonte was, zorgde het voor veel opschudding en positiewisselingen.

Tekst gaat verder onder de foto

Tot overmaat van ramp kwamen McLaren-coureur Jody Scheckter en Tyrrell-coureur Francois cevert elkaar in ronde 32 tegen op de baan. Ze crashten en blokkeerden vervolgens de doorgang voor de andere coureurs.

Voorafgaand aan de race waren nieuwe afspraken gemaakt voor zulke situaties, wat betekende dat de raceleiders een gele Porsche 914 het Mosport Park circuit op stuurden, om de leider in de wedstrijd op te pikken. De safety car maakte zo zijn debuut, maar niet op de manier waarop het bedoeld was.

In alle chaos, die ontstond tijdens de pitstops, pikte de Nederlands-Canadese safety car-coureur genaamd Eppie Wietzes de verkeerde coureur op, Howden Ganley, die op dat moment allesbehalve de leider in de wedstrijd was.

Enkele coureurs wisten zodoende te 'ontsnappen' aan de safety car en sloten met een ronde voorsprong op de rest achteraan aan in de rij. Niemand wist nou wie echt aan de leiding lag, maar toen de safety car weer naar binnen ging, en de laatste 45 ronden werden verreden was het Ganley die als eerste werd afgevlagd.

Niemand was het er over eens wie de race nou had gewonnen. Sommigen dachten aan Emerson Fittipaldi (Lotus), anderen aan Jackie Oliver (Shadow) en ook Peter Revson (McLaren) werd genoemd als winnaar. Alle teams kwamen vervolgens samen om hun (handgeschreven) data te bestuderen en naast elkaar te leggen.

Na lang beraad kwam aan het licht dat enkele coureurs een ronde meer hadden gereden dan de rest, omdat ze in alle chaos aan de safety car waren ontsnapt. Uiteindelijk was het de Amerikaan Peter Revson die de overwinning kreeg toegeschreven, Fittipaldi werd tweede, Oliver derde.

De safety car zagen we daarna een lange tijd niet meer terug, totdat deze op 28 maart 1993 weer zijn herintrede deed. Tot aan de dag vandaag verdween deze nooit meer van het racetoneel en naar alle waarschijnlijkheid zal het ook nog wel geruime tijd zo blijven.

0 reacties