Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Renault F1

De grootste F1-schandalen: Renault en Alonso spelen hoofdrol in de 'crashgate'

Elke sport kent zo zijn schandalen. Zo komt er in de voetbalwereld geregeld een omkoopschandaal aan het licht en loopt er in de wielrenwereld regelmatig een dopingzondaar tegen de lamp. Ook de Formule 1 is niet immuun voor een schandaaltje op zijn tijd. In deze rubriek duikt RacingNews365 terug in de tijd en belichten we gebeurtenissen die de Formule 1-wereld ooit volledig hebben opgeschud. We gaan dit keer precies twaalf jaar terug in de tijd.

Alonso Renault
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Fernando Alonso

In de tweede editie blikken we terug op een van de meest controversiële races in de recente Formule 1-geschiedenis: de Grand Prix van Singapore op 28 september 2008. Deze eerste editie van de GP in de Aziatische stadstaat zou oorspronkelijk de boeken ingaan als de eerste Formule 1-nachtrace uit de geschiedenis. De race werd gewonnen door Renault-coureur Fernando Alonso, die de wedstrijd nog vanaf een uitzichtloze vijftiende plek was begonnen.

Het duurde echter bijna een jaar voordat de controverse, die blijkbaar tijdens de race had plaatsgevonden, naar buiten kwam. Het Renault-team had de GP van Singapore in 2008 namelijk op alles behalve eerlijke wijze gewonnen, zo bleek toen Nelson Piquet Jr. na zijn ontslag bij de Franse renstal een boekje open deed. Na zijn openbaring zou de GP van Singapore in 2008 niet langer bekend staan als de eerste nachtrace uit de Formule 1-geschiedenis, maar als de race waarin het crashgate-schandaal plaatsvond.

Het 'crashgate'-schandaal

In 2005 en 2006 werd Fernando Alonso tweemaal wereldkampioen in dienst voor het team van Renault. Na één seizoen in de gelederen bij McLaren besloot de Spanjaard om in 2008 weer terug te keren op het oude Franse nest, maar daar ging het niet bepaald van een leien dakje.

De Grand Prix van Singapore was het vijftiende raceweekend van het 2008-seizoen, maar tot aan het desbetreffende GP-weekend had Renault slechts één keer een podiumplek weten te bemachtigen. Nelson Piquet Jr. finishte tweede in de Grand Prix van Duitsland, maar dat was in 2008 dan ook het enige lichtpuntje dat de Fransen tot dan toe hadden gekend.

Daar moest en zou in Singapore verandering in komen, maar tot overmaat van ramp kwalificeerden Alonso en Piquet Jr. zich als vijftiende en zestiende en zodoende leek het voor de Franse renstal wederom een teleurstellend raceweekend te worden. Zeker toen de Braziliaanse Renault-coureur al in ronde veertien de controle over zijn bolide kwijtraakte en in de Singaporese muur eindigde en niet meer verder kon.

Als een geluk bij een ongeluk bleek die crash Renault echter wel goed uit te komen. Alonso had namelijk een vroege pitstop gemaakt en toen alle concurrenten tijdens de daaropvolgende safety car-periode hun pitstop maakten, lag de Spanjaard plots in leidende positie. Een uur later kwam hij als winnaar over de finish en zo kreeg het eerder zo kleurloze seizoen van Renault toch nog een beetje glans.

Tekst gaat verder onder de foto.

			© Renault
	© Renault

Maar toen Piquet Jr. iets minder dan een jaar later, na afloop van de Hongaarse GP van 2009, door Renault op straat werd gezet en werd vervangen door Romain Grosjean, wist de Braziliaan niet hoe snel hij een boekje open moest doen. Hij claimde enkele weken na zijn ontslag namelijk dat zijn voormalig werkgever hem tijdens de GP van Singapore in 2008 had verzocht om opzettelijk te crashen, zodat Alonso daarvan kon profiteren.

De Formule 1-wereld sprak schande van de aantijgingen van de Braziliaan, maar na een grondig onderzoek van de FIA, werd Renault op 4 september 2009 officieel aangeklaagd voor samenzwering. Een hoorzitting volgde twee weken later, maar nog voor die zitting plaatsvond rolden er al enkele koppen: teambaas Flavio Briatore en Executive Director Pat Symonds hadden het team namelijk al verlaten.

Tijdens de hoorzitting werd Renault voorwaardelijk gestraft voor samenzwering. Mocht het in de twee seizoenen na de hoorzitting nogmaals de regels overtreden, dan zou het Franse team uit de sport worden geknikkerd. Briatore werd levenslang geschorst en Pat Symonds mocht voor minstens vijf jaar zijn gezicht niet meer in de Formule 1-paddock laten zien. Als dank voor zijn bekentenis werd Nelson Piquet Jr. niet gestraft, maar hij zou nooit meer terugkeren in de Formule 1.

En de overwinning van Fernando Alonso in 2008? Die staat gewoon nog steeds in de Formule 1-geschiedenisboeken, aangezien het nooit is bewezen dat de Spanjaard op de hoogte was van de plannen van zijn team om zijn teamgenoot te laten crashen. En op die manier kwam het Formule 1-schandaal dat crashgate heette definitief tot een einde.

De grootste Formule 1-schandalen RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Tijdschema Hoe laat beginnen de trainingen voor de Formule 1 GP van Spanje?