Begin 2024 stond de Formule 1-wereld regelmatig in vuur en vlam. Lewis Hamilton kondigde zijn transfer naar Ferrari aan, waarna topontwerper Adrian Newey deelde dat hij bij Red Bull zou vertrekken. De Brit was even toe aan rust en leek het besluit ook te nemen wegens de onrust binnen de Red Bull-organisatie. Teambaas Christian Horner werd vrijgesproken in een onderzoek naar vermeend grensoverschrijdend gedrag.
De toekomst van Newey bleef lange tijd ongewis. Er werd gesproken over een overstap naar Ferrari, maar uiteindelijk viel de keuze op Aston Martin. Dat team heeft ambitieuze plannen met een nieuwe fabriek en windtunnel nabij Silverstone. Bovendien werkt Aston Martin vanaf 2026 samen met Honda, dat recent heel wat successen boekte met Red Bull en zo een goede bekende is van Newey.
Newey begint echter wel met een grote achterstand aan zijn avontuur bij Aston Martin. Hij legde het rond de Aston Martin-aankondiging al uit in de Autocar-podcast. "Red Bull heeft mijn tools geblokkeerd. Aston Martin wil het natuurlijk zo goed mogelijk doen in 2025, maar ik richt me vooral op de 2026-reglementen, want ik begin op 2 maart. Ik loop al twee maanden achter, maar in werkelijkheid is het natuurlijk meer dan dat. Ik loop niet alleen achter met het bekijken en vergelijken van de regels, maar je hebt ook echt een CAD (ondersteunend computerontwerp red.) nodig om alles te begrijpen. En het gaat ook om kennismaken met een nieuw team."
Achterstand
In de Formule 1 telt elke seconde, dus de benoemde achterstand van Newey mag niet onderschat worden. Teams mochten vanaf 1 januari aan de bouw van de nieuwe auto voor 2026 beginnen, waardoor Newey op een ongunstig tijdstip instapt. Op 2 maart zijn de teams immers al een heel eind met het ontwerp, om nog niet te spreken van de bouw én integratie van de motor. Daar ging veel meer tijd in zitten.
Om het belang van een juiste integratie van de motor te benadrukken: bij Honda ging het eerder mis. De samenwerking met McLaren (2015-2017) draaide uit op een drama, mede omdat het concept van de auto niet goed bij de krachtbron paste. Dat soort zaken zal Aston Martin zo vroeg mogelijk getackeld willen hebben, mogelijk voor de officiële start van Newey.
Op de korte termijn hoeft Aston Martin ook niet te verwachten dat Newey invloed gaat uitoefenen op de auto van 2025. De wintertest staat eind februari op het programma en de nieuwe auto hoort zo goed als klaar te zijn. De budget cap heeft komend seizoen veel invloed op de ontwikkeling en mogelijke updates, omdat teams ook keuzes moeten maken richting 2026. Het zou dus logisch zijn als Newey zich uitsluitend op 2026 focust, vooral omdat Aston Martin dan wil oogsten. Misschien klinkt het als een onmogelijke taak, maar Fernando Alonso wil op 45-jarige leeftijd toch echt een derde wereldtitel pakken.
Inlopen
Newey staat dan ook voor een helse taak om zijn achterstand zo snel mogelijk in te lopen en Aston Martin aan een competitieve auto te helpen in 2026. Natuurlijk beschikt het team over knappe koppen, maar de enorme terugval van afgelopen seizoen bewijst wel dat ze de hulp van Newey goed kunnen gebruiken. En ondanks dat de verwachtingen hoog zijn, moet Newey even de tijd krijgen. Want eerlijk is eerlijk, de technici van andere teams zijn qua kennis twee maanden verder als Newey eindelijk voor het eerst de Aston Martin-fabriek betreedt. Dat wil niet zeggen dat Newey niet de reglementen kan bestuderen, maar hij geeft zelf al aan dat je bepaalde geavanceerde tools nodig hebt.
Niets is uitgesloten, maar het zou een regelrecht wonder zijn als Aston Martin in 2026 gelijk hét te kloppen team van de Formule 1 is. Hangt alles van Newey af? Nee. Is het een aderlating dat hij later in 2025 begint? Jazeker, omdat hij richting 2026 nog meer kennis moet maken met de nieuwe reglementen, de tools én het team. Een ideale start is het niet...
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!