Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

De grote verandering bij Ferrari die wordt getest tijdens de filmdag

Ferrari houdt deze donderdag een filmdag op het circuit van Mugello, waar het een gewijzigde achterwielophanging test die volgend weekend gebruikt zal worden tijdens de GP van België. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, duikt in de update.

Ferrari is donderdag aanwezig op het circuit van Mugello voor een filmdag met de SF-25, de tweede en tevens laatste filmdag die is toegestaan tijdens het seizoen. Het team mag gedurende de dag 200 kilometer afleggen en de Scuderia heeft voor de gelegenheid een gewijzigde achterwielophanging meegenomen. Charles Leclerc en Lewis Hamilton zijn allebei aanwezig op Mugello en maken dus voor de eerste keer kennis met de cruciale ontwikkeling.

De wijziging in de ophanging houdt in dat het voorste bevestigingspunt van de bovenste driehoek van de ophanging naar beneden wordt verplaatst. Met deze wijziging, die allesbehalve klein of onbelangrijk is, wil Ferrari bepalen of de koolstofvezelstructuur die de versnellingsbak bedenkt ook bestand is tegen belastingen die worden gegenereerd bij het nieuwe bevestigingspunt van de ophanging. 

Het was belangrijk om het gedrag van de ophanging te evalueren in aanloop naar de Grand Prix van België die over een week op de planning staat, en waar de ophanging over het hele weekend wordt uitgerold. De aanpassing bleek noodzakelijk nadat tijdens de eerste races werd geconstateerd dat de achterwielophanging in de oorspronkelijke versie niet kon samenwerken met de voorkant, die wordt gevormd door de pull rod-ophanging. 

Het is daarom juist om te stellen dat de nieuwe versie is bedoeld om het maximale te halen uit de laatste aerodynamische veranderingen die vóór de nieuwe ophanging werden geïntroduceerd. Dit geldt ook voor de vloer die in Oostenrijk is getest en die de vorige race op Silverstone ook positieve reacties opleverde, alhoewel niet alle problemen van de SF-25 werden opgelost. Het is dan ook goed om te benadrukken dat de technici onder leiding van Loic Serra momenteel bezig zijn met de evaluatie en implementatie van wijzigingen op het hydraulische niveau van de stuurbekrachtiging van de SF-25.

Op Silverstone klaagden zowel Leclerc als Hamilton over de precisie van de besturing en het vertrouwen in de stabiliteit van de voorkant in snelle bochten. Het is een element dat vooral van invloed is op de mogelijkheid om op topsnelheden ideale trajecten uit te zetten, zonder bang te hoeven zijn voor plotselinge afwijkingen van de voorkant van de auto.

Als de achterwielophanging positieve feedback op zou leveren, zou dit de oplossing zijn voor de buitensporige gevoeligheid waar de SF-25 op aerodynamisch prestatieniveau mee kampt wat veranderingen in de bodemvrijheid betreft. Het zou dan ook eindelijk mogelijk moeten zijn om de performance, die momenteel nog opgesloten zit in de auto, eruit te halen. De aanzienlijk makkelijkere aanpassing van de stuurbekrachtiging zou daarentegen op tijd klaar moeten zijn voor Hongarije, nog voor de zomervakantie.

Tijdens de tests in Mugello wordt een breed scala aan set-ups gebruikt om de dynamische respons van de auto te evalueren, waaronder op het lange rechte stuk. Daar varieert de belasting die door de vloer wordt gegenereerd aanzienlijk, afhankelijk van de rijhoogte. De nieuwe versie van de ophanging is een lakmoesproef voor de competitiviteit van de SF-25 in de tweede helft van het seizoen. Maar we zullen in ieder geval tot de Grand Prix van België moeten wachten voor het eerste oordeel. 

De upgrade betreft een verlaagde positie van het bevestigingspunt van de achterwielophanging. Deze modificatie is bedoeld als aanvulling op de vloer die in Oostenrijk is geïntroduceerd, om de aerodynamische prestaties te verbeteren en dingen mogelijk te maken die niet haalbaar waren met de vorige versie van de ophanging.

Praat mee!

x
Verstappen Schumacher twijfelt niet: "Zijn management en vader weten het allang"