Na maanden speculeren is de kogel dan echt door de kerk: Sergio Perez vertrekt bij Red Bull Racing. De Mexicaan kende in 2024 een zeer zwaar jaar, waar hij niet verder kwam dan P8 in het rijderskampioenschap. Door de matige prestaties kwam Red Bull ook tekort in de strijd om het constructeurskampioenschap, wat het team heeft doen besluiten om Perez aan de kant te schuiven.
Toch kende Perez niet alleen maar lastige momenten bij Red Bull. In de vier jaar dat de Mexicaan voor de Oostenrijkse renstal reed, waren er namelijk ook een aantal succesperiodes. Nu het verhaal van de zesvoudig Grand Prix-winnaar erop zit bij Red Bull, is het tijd om afwisselend terug te blikken op de beste en slechtste momenten van Perez tijdens zijn Red Bull-carrière.
Anderen bekeken ook:
Hoogtepunt - Vijf overwinningen op stratencircuits
Perez kwam bij Red Bull binnen als coureur die slechts één Grand Prix had gewonnen. Slechts een paar maanden nadat hij op de hoogste trede van het podium had gestaan, sloot hij zich aan bij zijn nieuwe team. Tijdens zijn eerste paar seizoenen bij Red Bull stond hij min of meer bekend om het feit dat hij een specialist op stratencircuits werd.
Hij zegevierde in 2021 tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, zij het met een beetje geluk, want een lekke band kostte teamgenoot Max Verstappen de overwinning. Vervolgens zorgde een blokkerend wiel bij Lewis Hamilton ervoor dat Perez aan de leiding kwam te liggen van de race en zo pakte hij zijn eerste Red Bull-zege.
De overige vier overwinningen van Perez werden ook behaald op stratencircuits. In 2022 zegevierde hij in Monaco en Singapore, terwijl hij in 2023 overwinningen behaalde in Saoedi-Arabië en opnieuw Azerbeidzjan. Tot op de dag van vandaag is hij de enige coureur die meerdere keren wist te winnen op het stratencircuit in Bakoe.
Dieptepunt - Slechte vorm in eigen land
Perez wordt al heel lang gesteund vanuit zijn thuisland Mexico. En toen de Grand Prix in 2015 weer op de kalender stond, kwamen de fans massaal opdagen om hem te steunen. Het moet worden gezegd dat er flink werd gejuicht toen hij in 2021 en 2022 een podiumplaats scoorde, maar de prestaties tijdens de twee daaropvolgende evenementen waren totaal het tegenovergestelde.
In 2023 kwam hij in de openingsronde in botsing met Charles Leclerc, toen hij indruk wilde maken op eigen bodem. Een jaar later keerde hij terug met de vastberadenheid om zijn fouten recht te zetten en een sterke reeks aan prestaties neer te zetten, terwijl de druk op zijn schouders toenam rond zijn toekomst bij het team. Maar wat volgde, was opnieuw een slechte vertoning, want hij strandde al in Q1 in de kwalificatie, botste tijdens de race met Liam Lawson en kwam ver buiten de punten over de finish.
Bekijk hieronder het incident bij de start van de Grand Prix van Mexico in 2023! Tekst loopt verder onder de video.
Hoogtepunt - De minister van Defensie
In het seizoen 2021 vond een van de grootste titelgevechten uit de F1-geschiedenis plaats, met Perez' teamgenoot Verstappen en Lewis Hamilton als hoofdrolspelers. Perez speelde nauwelijks een rol in de strijd en gleed af naar een ondersteunende rol voor Verstappen, toen het seizoen ten einde liep.
De Mexicaanse coureur speelde een belangrijke rol tijdens de laatste race van het jaar in Abu Dhabi, toen hij Hamilton enige tijd ophield, nadat de Mercedes-coureur een pitstop had gemaakt. Het stelde Verstappen in staat om het gat naar Hamilton te dichten, waarbij de Nederlander over de teamradio verklaarde: 'Checo is een legende'.
Hoewel de race later werd geneutraliseerd door een safety car, wat resulteerde in het beroemde en dramatische einde van het seizoen, bleef Perez' rol als teamplayer in de Grand Prix niet onopgemerkt. Hij kreeg veel respect van zijn team en kreeg de bijnaam De Minister van Defensie.
Dieptepunt - Het gekibbel met Verstappen in 2022
Vóór zijn overwinning in Monaco in 2022, crashte Perez in de laatste momenten van Q3 op het iconische stratencircuit, terwijl hij derde lag en voor Verstappen stond op de tijdenlijst. De situatie bleef zoals die was, tot de Grand Prix van Brazilië. Verstappen weigerde op Interlagos om zijn zesde plaats terug te geven aan Perez, om de Mexicaanse coureur te helpen om de tweede positie in de WK-stand te pakken.
Verstappen uitte zijn frustratie over het verzoek. "Ik heb je de vorige keer gezegd dat je dat niet nog een keer van me moet vragen. Is dat duidelijk? Ik heb mijn redenen gegeven en daar blijf ik bij", zo zei hij over de teamradio. Daarnaast werd er al snel gesuggereerd dat Verstappen geloofde dat Perez opzettelijk was gecrasht in Monaco, om zo zijn positie op de startgrid te verstevigen, vóór de Nederlander.
Het is nog steeds niet bekend hoe het precies in elkaar steekt, maar de vijandigheid tussen de twee zorgde voor een ongemakkelijk einde van het seizoen van Red Bull. En dat terwijl het team voor het eerst sinds 2013 beide F1-titels voor zich opeiste.
Hoogtepunt - De hulp in het perfecte Red Bull-seizoen
2023 was al met al een teleurstelling voor Perez. Red Bull beschikte over de meest dominante auto in de geschiedenis van de F1, zeker door toedoen van Verstappen, die 19 van de 22 races won. En toch was Perez verwikkeld in een spannende strijd om de tweede plaats in het rijderskampioenschap, ondanks het feit dat de RB19 zo'n grote voorsprong had op het veld.
Het was een moeilijk jaar voor Perez, die begon te worstelen toen de auto verschillende ontwikkelingen doormaakte. Het eindresultaat zal echter voor altijd het beeld schetsen dat Perez deel uitmaakte van de meest dominante F1-team in de geschiedenis van de sport.
Met een winstpercentage van 95,45 procent, een constructeurstitel en de eerste twee plaatsen in de coureursstand, hielp Perez Red Bull verder de geschiedenisboeken in en zal hij altijd worden geassocieerd met een van de, zo niet de meest dominante periode in de F1-geschiedenis.
Dieptepunt - De kwalificatieproblemen
Een constant thema tijdens de periode van Perez bij Red Bull was zijn gevecht over één ronde. De Mexicaan wist drie polepositions te scoren in de 90 races waaraan hij deelnam voor Red Bull, terwijl Verstappen er in dezelfde periode 37 pakte.
De kwalificatieprestaties van Perez liepen de afgelopen twee seizoenen sterk terug, waardoor Red Bull vaak met maar één coureur kon vechten. In 2023 en 2024 startte Perez in 41,3 procent van alle races buiten de top 10. De tekortkomingen waren niet zo pijnlijk voor het team in 2023, toen het zo'n voorsprong had op het veld.
Maar de concurrentie werd dit jaar wel competitief en de matige prestaties van Perez deden Red Bull pijn in het constructeurskampioenschap en zorgden ervoor dat het team na twee achtereenvolgende titels terugviel naar de derde plaats. Het was genoeg om ervoor te zorgen dat dit jaar Perez' laatste avontuur bij Red Bull was. En misschien wel zijn laatste F1-seizoen.
De kwalificatie van Sergio Perez in Las Vegas eindigde, zoals wel vaker dit jaar, vroegtijdig...
Ook interessant:
Met de Grand Prix van Abu Dhabi kwam een veelbewogen Formule 1-seizoen officieel ten einde. Max Verstappen pakte zijn vierde wereldtitel en schaarde zich zo in een illuster rijtje. Maar was het ook een perfect seizoen van Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk laten hun ongezouten mening weer horen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!