Max Verstappen moet van ver komen in de Formule 1 Grand Prix van Singapore, zoveel is wel duidelijk. Vrij rijden is er niet bij voor hem, maar wellicht dat de door Pirelli voorgeschreven strategieën toch enige houvast bieden. De Italiaanse bandenfabrikant gaat in eerste instantie uit van een éénstopper (zie overzicht hieronder): start op medium, wissel naar hard en rijd daar de race op uit. Het geeft het ruimste pit- window , maar misschien niet de performance die je bij de start wil hebben. De zachte banden bieden aanvallend méér, maar voor een minder lange periode. Toch durft Pirelli een éénstopper met een start op zachte banden wel aan, maar dan kom je al eerder binnen voor de harde band, waarbij dus iets meer management komt kijken. Echt aanvallend is zacht - hard- zacht, óók een optie.
Wat kan Verstappen?
Verstappen zal iets moeten forceren als hij niet in een treintje wil komen te rijden. Die laatste strategische optie is wellicht wel iets voor de Nederlander. Is het niet omdat hij dan kan aanvallen (want inhalen blijft lastig), dan is het wel om hem uit die mogelijke trein te halen, waardoor hij in ieder geval kortstondig wél zijn eigen tempo kan rijden en een mogelijk meervoudige undercut kan afdwingen. Door het niet weten te bereiken van Q3 hebben de Red Bull-coureurs onbedoeld een setje zachte banden uitgespaard (zie overzicht hieronder). Een klein gelukje bij een ongeluk. Veel hangt natuurlijk ook af van hoe goed (of hoe slecht, zo u wilt) de Red Bull gaat zijn. Veel vrijheid is er onder de parc fermé regels niet om iets aan de auto aan te passen, maar wellicht dat Verstappen de totale lengte van de race kan aangrijpen om om de problemen heen te leren rijden om zo toch nog wat extra performance te vinden. Natuurlijk is ook de kans op een safety car ontzettend groot en iets waar de Red Bull-bollebozen ook al een beetje op leken te hopen. Het is dan zaak extra scherp te zijn op mogelijke kansen die geboden worden en wie weet wat er dan nog mogelijk is. Ook in het geval van calamiteiten kan dat extra setje zachte banden weleens uitkomst bieden in het kader van een ultieme eindsprint.
Meest gelezen