Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

De mogelijke vervangers van Verstappen in Red Bull-noodscenario

Max Verstappen balanceert de komende twee races op een flinterdun koord. Met elf strafpunten op zijn licentie kan hij zich geen enkele fout veroorloven, anders krijgt hij misschien een schorsing aan zijn broek. Mocht dat gebeuren, wie zou Red Bull dan op kunnen roepen om als vervanger van Verstappen naast Yuki Tsunoda plaats te nemen?

Verstappen Sunday Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Liam Lawson

De makkelijkste keuze zou misschien zijn om Liam Lawson weer in de auto te zetten. Per slot van rekening heeft hij de seizoensvoorbereiding samen met Red Bull doorlopen, heeft hij de testdagen gedraaid en al twee raceweekenden in de auto gezeten. Hij kent het team en heeft enige ervaring met de RB21.

Maar daar zit meteen ook het euvel in: die ervaringen waren niet erg positief. In zijn twee Grands Prix en ene sprintrace lukte het Lawson niet om punten te scoren en hij eindigde in twee van de drie kwalificaties als laatste. Dat was ook de voornaamste reden dat Red Bull al zo vroeg in het seizoen ervoor koos om Lawson terug te zetten naar Racing Bulls. Het is dus maar de vraag of dat nu anders zal zijn mocht Red Bull een vervanger voor Verstappen op moeten roepen.

Er is echter wel een ander argument wat voor Lawson zou pleiten: een team mag maar vier coureurs per jaar inzetten (speciale noodomstandigheden daargelaten). Met Verstappen, Tsunoda en Lawson heeft Red Bull dit jaar al drie coureurs gehad. Als er nu voor weer een andere gekozen wordt, dan zit het team meteen aan dat maximum, waardoor het dus niet langer mogelijk is om later in het seizoen misschien nog een nieuwe wissel uit te voeren mocht de situatie met Tsunoda niet verbeteren. Door nu voor Lawson te kiezen, zou Red Bull die optie nog open houden.

Isack Hadjar

Hadjar maakt tot nu toe een ijzersterk debuutseizoen mee, waardoor hij momenteel negende staat in het kampioenschap, boven ervaren krachten als Nico Hulkenberg, Esteban Ocon en Carlos Sainz. Hadjar is slechts drie keer buiten de top tien geëindigd, en met zijn 21 punten heeft hij nu meer punten dan Lawson en Tsunoda samen. 

Er wordt dan ook al vaak gespeculeerd of het niet beter zou zijn om Hadjar standaard in die auto te zetten in plaats van Tsunoda. Hadjar heeft zelf gretig op die mogelijkheid gereageerd, maar er heersen ook twijfels of dat niet zijn veelbelovende carrière meteen al in de kiem kan smoren. We hebben in het verleden gezien wat voor een klap dat uit kon delen aan coureurs als Pierre Gasly en Alex Albon. Desondanks zou een invalbeurt van Hadjar de ultieme krachtmeting tussen hem en Tsunoda kunnen zijn, zodat Red Bull ook kan zien wie van de twee op de lange termijn een betere keuze is.

Ayumu Iwasa

De algemene aanname is dat Lawson en Hadjar de aangewezen personen zijn om Verstappen te vervangen mocht het zo ver komen. Maar dat betekent niet dat Red Bull geen andere keuzes heeft. Ayumu Iwasa bewees zichzelf als een capabele coureur in de Formule 2-titelstrijd van 2023 en is sindsdien een vaste kracht in de Red Bull-garage. Als test- en reservecoureur van beide teams speelt hij achter de schermen een belangrijke rol, en hij is ook regelmatig in de auto van Racing Bulls gestapt tijdens de vrije trainingen.

Een grote kanshebber lijkt Iwasa niet. Hoewel de Japanner al meer dan twee seizoenen in de coulissen staat bij Red Bull, heeft het team nog maar weinig concrete plannen getoond om hem door te promoveren. Dit jaar werd er voor het beschikbare stoeltje bij Racing Bulls bijvoorbeeld gekozen voor Hadjar en niet voor Iwasa. Iwasa telt dan wel als vaste invaller voor Racing Bulls, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat hij in de Red Bull zou mogen stappen om het voor één race van Verstappen over te nemen. Een stuk waarschijnlijker is dat we Iwasa in de Racing Bull zien om dat een van die vaste coureurs bij Red Bull instapt.

Arvid Lindblad

De oogappel van het Red Bull Junior Team. Arvid Lindblad staat al erg lang op de radar van Red Bull, en met goede reden. De zeventienjarige Brit is de afgelopen twee en een half jaar in vijf verschillende raceklassen in de top vijf geëindigd, met ook nog een overwinning in de prestigieuze Macau GP. Eerder dit jaar greep hij een record door de jongste racewinnaar in een Formule 2-race ooit te worden, en door zijn titelwinst in de Formula Regional Oceania afgelopen winter heeft hij nu ook genoeg punten voor een F1-superlicentie.

Net als bij Iwasa is het onwaarschijnlijk dat Lindblad meteen in de Red Bull zal stappen, maar ondenkbaar is het ook niet. De eerder genoemde Formula Regional Oceania was eigenlijk een stap terug voor Lindblad: die competitie zit eigenlijk tussen de Formule 4 en Formule 3, terwijl Lindblad zich op dat moment klaar aan het maken was voor zijn eerste seizoen in de Formule 2. Het was dus een duidelijke poging van Red Bull om Lindblad zo snel mogelijk klaar te stomen voor een F1-debuut.

Dat Red Bull Lindblad klaar wil hebben staan, mag in ieder geval duidelijk wezen. Het team diende al een aanvraag voor een speciale licentie voor hem in. Naar alle waarschijnlijkheid is het plan bij hem hetzelfde als bij Iwasa: een invalrace in een Racing Bull terwijl Lawson of Hadjar Verstappen vervangt. Maar hoe dan ook lijkt het een goede kans voor Lindblad om eens te snuffelen aan een heuze Formule 1-bolide.

Praat mee!

x
Red Bull Marko geeft update over gloednieuwe Red Bull-motor