RacingNews365 gaat in de komende periode op zoek naar de mooiste Formule 1-auto's aller tijden. Vandaag is het de beurt aan de elegante Lotus 79. De Lotus 79, een ontwerp van de geniale Colin Chapman en zijn designstaf, staat te boek als de eerste volledige ‘vleugelauto’, een monoposto die gebruik maakt van het zogenoemde ‘groundeffect’. Door een gewelfde wagenbodem en beweegbare afdichtingen aan de onderzijde van de sidepods ('skirts' ) wordt de bolide als het ware vacuüm gezogen aan het wegdek. Het zorgt er voor dat de Lotus 79 ongekend hoge bochtensnelheden kan bereiken, vastgekleefd aan het wegdek. Achterin de bolide huist de oude vertrouwde Ford-Cosworth DFV met 3-liter motorinhoud. Sponsors zijn sigarettenmerk John Player Special en Olympus Cameras. NGK levert de bougies, Goodyear de banden. De 79, een doorontwikkeling van de al behoorlijk succesvolle semi-wingcar ‘78’, debuteert pas in het voorjaar van 1978 tijdens de Grand Prix van België. Er is dan slechts een auto klaar, voor Andretti, die met een volle seconde voorsprong poleposition pakt en de race met lichtjaren voorsprong wint. De concurrentie verkeert in shock, en terecht. Het is de voorbode van een ongekende dominantie. Lotus wint dat jaar nog eens zes Grands Prix (waaronder enkele een-tweetjes) en Mario Andretti wordt onaangevochten wereldkampioen bij de coureurs, terwijl Lotus de constructeursbokaal verovert. Het seizoen kent een inktzwarte rand, als Peterson in september tijdens de Grand Prix van Italië met de oude reserve-78 in een massale startcrash verwikkeld raakt en aan de gevolgen van zijn verwondingen overlijdt. Lotus wint dat jaar prompt geen races meer. Ruim 40 jaar na dato wordt de Lotus 79 nog altijd beschouwd als een van de baanbrekendste F1-ontwerpen ooit. Bovendien ook een van de mooiste. Welk cijfer geef jij deze auto? Laat je stem achter in onderstaande poll.
Meest gelezen