RacingNews365 gaat in de komende periode op zoek naar de mooiste Formule 1-auto's aller tijden. Vandaag is het de beurt aan de Renault R26 uit 2006. Met acht overwinningen in 18 Grands Prix in het seizoen van 2006 is de R26 de succesvolste auto uit de F1-historie van Renault en misschien ook wel een van de mooiste, met haar opvallende Mild Seven-livery. In ieder geval heeft de auto met chassisnummer R26-003 een eervol plaatsje gekregen in de Renault-erfgoedcollectie Renault Histoire et Collection in Parijs. Vooral in de eerste seizoenshelft is de combinatie Alonso-Renault bij vlagen nauwelijks te kloppen, terwijl Alonso’s teamgenoot Giancarlo Fisichella eveneens prima voor de dag komt met een zege in Maleisië. De Michelin-banden onder de R26 presteren over de hele linie net iets beter dan het racerubber van Bridgestone onder de rivaliserende Ferrari’s van Michael Schumacher en Rubens Barrichello. Maar het is vooral een technisch foefje dat de renstal van teamchef Flavio Briatore een voorsprong verschaft ten opzichte van de Scuderia: de zogenoemde massatraagheidsdemper. De vinding, bedacht door engineer Rob Marshall, maakt de R26 ongekend stabiel in bochten. Groot is dan ook de schok als de FIA in de aanloop naar de Grand Prix van Duitsland de massatraagheidsdemper plotseling beschouwt als een bewegend aerodynamisch hulpmiddel en per direct verbiedt. Renault is prompt haar dominantie kwijt en Alonso ziet zijn comfortabele voorsprong in het WK in het najaar zienderogen verdampen. Niet voor het eerst wordt de FIA ervan verdacht Ferrari de helpende hand toe te steken. Door de grote betrouwbaarheid van de R26 (én technische tegenslagen bij Schumacher in de beslissende slotraces in Japan en Brazilië) weten Alonso en Renault toch nog beide titels veilig te stellen. De Renault R26 uit 2006 is voor velen een absolute schoonheid uit de ‘zero’s. Wat vind jij van deze auto? Laat je stem achter in onderstaande poll.
Meest gelezen