Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De net niet zege van Verstappen op Silverstone na bandenfiasco in slotfase

Had Verstappen aan het einde van de GP van Groot-Brittannië in 2020 wel of niet moeten pitten? Feit is dat hij op de finish enkele seconden tekort kwam op Lewis Hamilton die zijn laatste ronde reed met een kapotte band.

Het is het einde van de race en de wagens staan na de finish van de GP van Groot-Brittannië bij elkaar. Winnaar Lewis Hamilton klimt uit zijn Mercedes en bekijkt zijn linker voorband. Die is helemaal aan gort. Een groot gedeelte van de laatste van 52 rondes reed hij rond met een kapotte band. Van zijn voorsprong van 34 seconden op Max Verstappen bleef aan de finish nog maar een handvol tellen over. De GP van Groot-Brittannië ging de boeken in als de klapbanden-race. Niet alleen Hamilton, maar ook Valtteri Bottas en Carlos Sainz kregen aan het einde van de race een klapband. Allemaal linksvoor. Het begon in ronde 50 bij Valtteri Bottas. De Mercedes-coureur rijdt op P2 als zijn band linksvoor het begeeft. Met moeite komt hij naar de pits, maar een podiumplek kan hij vergeten.

Hamilton gewaarschuwd

Door de klapband van de Fin schuift Max Verstappen van plek 3 naar plek 2. Het verschil met Hamilton op dat moment: 15 seconden. Een ronde later is het Verstappen die de pitstraat inrijdt. Hij wisselt zijn harde band in voor de softs. Om de snelste raceronde te pakken (dat hem ook gaat lukken), maar ook uit voorzorg om niet net als Bottas tegen een klapband op te lopen. Bij terugkeer op de baan is het gat tussen Hamilton en Verstappen 34 seconden. In de laatste ronde is het eerst Sainz die zijn linker voorband ziet klappen. Van P4 valt hij ineens buiten de punten met zijn McLaren. En dan is het ook ineens raceleider Hamilton die veel minder snel gaat. Even hiervoor waarschuwde zijn team hem al om zijn banden te sparen, te laat dus. In bocht 8 gaat het mis met zijn linker voorband. Hij weet zijn wagen wel op de baan te houden en kan doorrijden. Natuurlijk wel een stuk minder snel, met achter hem een op topsnelheid jagende Verstappen. De 34 seconden worden 20 seconden. Het worden er 15. Steeds minder tellen houdt Hamilton over. Maar aan de streep net genoeg (6) om de GP van Groot-Brittannië op zijn naam te zetten.

Had Verstappen moeten pitten?

Wat als Verstappen in ronde 51 niet voor nieuwe banden was gaan pitten? Had hij dan ook een klapband gekregen, of had hij de race dan gewonnen? We zullen het nooit weten. Na de race deed bandenleverancier Pirelli wel onderzoek naar de serie klapbanden op Silverstone. Conclusie: er waren twee oorzaken aan te wijzen volgens de bandenleverancier. De extreem lange stints die de auto's reden op het veeleisende circuit van Silverstone en de hogere snelheid van de 2020-auto's waardoor de krachten op de banden maximaal waren, met de meeste druk op de linker voorband. Bekijk hieronder hoe het bandendrama zich ontrolde in 2020.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris