We geven het meteen toe, de naam Ronnie Bucknum staat niet in het collectieve geheugen gegrift als één van de meest succesvolle Formule 1-coureurs aller tijden. Sterker nog, met slechts elf Grands Prix en twee WK-punten vergeven we het je als je nog nooit van de in Californië geboren Amerikaan hebt gehoord. Toch is Bucknum belangrijk geweest voor Honda, aangezien hij de eerste coureur ooit was die in de Formule 1 met een Honda (chassis én/of motor) heeft gereden. Dat was tijdens de Grand Prix van Duitsland in 1964, toen Honda de doorontwikkeling van het Honda F1-prototype, de Honda RA270, op het asfalt bracht, genaamd de RA271. Hij kwalificeerde zich als 22e, op bijna een minuut achter poleposition-man John Surtees, maar wel in een ronde waar ook Surtees al bijna negen minuten over deed. De race zou evenmin succesvol verlopen. Hij voltooide elf van de vijftien ronden, maar moest na een ongeluk uitvallen. Nog tien GP-starts volgden, twee in datzelfde jaar en nog eens acht in 1965 en 1966, de jaren waarin hij de Amerikaan Richie Ginther als teamgenoot kreeg. Beste klassering was een vijfde plaats in Mexico '65, met de RA272. Een prachtig resultaat, maar omdat Ginther de race won, is dat wat velen zich van die race zullen herinneren. Nu, 56 jaar later zal de naam bij velen geen belletje doen rinkelen. Toen hij in '92 overleed, moest het nieuwe troetelkind van Honda, Max Verstappen nog geboren worden. De Nederlander heeft echter wel kennis mogen maken met de nalatenschap van Bucknum. Eind 2019 reed hij in de aanloop naar de Japanse GP een demo met de RA272 waar Bucknum zijn twee WK-punten mee pakte (zie foto hierboven en video hieronder). Hij overleed in 1992 aan complicaties gerelateerd aan diabetes, anders had Ronnie Bucknum vandaag 85 kaarsjes uit mogen blazen.
ot86tMVaeSA
Meest gelezen