Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

De ongewone karaktereigenschap waarmee Leclerc zich onderscheidt van andere F1-coureurs

Charles Leclerc's eerste Formule 1-teambaas, Fred Vasseur, heeft een inkijkje gegeven in de mindset van de Monegask en legt uit hoe Leclerc omgaat met tegenslagen.

Leclerc sad Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Volgens Alfa Romeo-teambaas Fred Vasseur heeft zijn voormalig pupil Charles Leclerc de neiging heel snel de schuld bij zichzelf neer te leggen. Soms slaat hij daar dan zelfs een beetje in door als de zaken mislopen.

Vasseur was Leclerc's eerste teambaas in de Formule 1, waardoor hij een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de coureur zowel op als naast de baan. Dat viel samen met de support die de huidige Ferrari-coureur vanuit het development-programma van de Scuderia kreeg.

Na een lastig begin begon Leclerc een zeker ritme en een zekere mate van constantheid te vinden, waarna Ferrari er voor koos om hem naast Sebastian Vettel bij Ferrari te stallen in 2019. Podiumfinishes en overwinningen volgden al snel, voordat Ferrari terugviel in 2020 en 2021, om uiteindelijk in 2022 met Max Verstappen te vechten voor de wereldtitel.

Vasseur prijst Leclerc om eerlijkheid

Hoewel de pure snelheid van Leclerc onomstreden is, wordt hij vaak bekritiseerd om enkele kostbare fouten door de jaren heen. Onlangs nog crashte hij in de slotronden van de Grand Prix van Emilia-Romagna.

In gesprek met een select groepje media, waaronder ook RacingNews365, heeft Fred Vasseur uitgelegd hoe Leclerc doorgaans reageert op dit soort gebeurtenissen en hoe het team daarbij altijd buiten schot wordt gehouden door de Monegask.

"Ik weet niet of het een zwakte is of niet, maar Leclerc heeft de neiging om de schuld heel snel bij zichzelf neer te leggen en soms schiet hij daar in door", aldus Vasseur. "Ik denk dat dat voor team goed is, want dat wordt niet in diskrediet gebracht. In dat opzicht is zijn reactie dus vaak wel goed."

"Hij komt ook niet met smoesjes over bijvoorbeeld een verkeerde setup. Hij denkt al snel 'ik ben grof de fout in gegaan, niks meer en niks minder'."

			© XPB
	© XPB

Leclerc moet dealen met 'reuzenstap' in 2022

Dit jaar wordt Leclerc meer dan ooit op de proef gesteld nu Ferrari en Red Bull nek-aan-nek gaan in de strijd om beide wereldtitels. Vasseur is echter vol vertrouwen dat Leclerc goed met de druk weet om te gaan.

"Vanaf het allereerste begin was ik er zeker van dat Charles goed was. Dit seizoen bevindt hij zich in een nieuwe situatie, want er is nu veel meer aandacht dan toen hij debuteerde in de F1 of toen hij bij Ferrari niet meedeed om de hoofdprijzen. Zelfs in 2019 was hij nooit een titelkandidaat."

"Er zit een groot verschil tussen kunnen strijden om overwinningen of daadwerkelijk mee kunnen strijden om een wereldtitel. Je mag immers geen fouten maken en daardoor veel punten laten liggen."

"Je moet naar elke race afzonderlijk, maar ook naar het hele seizoen als geheel kijken, maar ik denk dat hij daar prima toe in staat zal zijn", zo sluit Vasseur af. Leclerc verdedigt momenteel na vijf Formule 1 Grands Prix een voorsprong van 19 punten op Verstappen.

11 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels