Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De opvallendste crashes tot nu toe: kegelen met Zhou, chaos in Australië en het begin van de lijdensweg van Perez

Gelukkig. Er waren in de eerste helft van het raceseizoen natuurlijk diverse crashes, maar niemand raakte daarbij gelukkig echt gewond. Maar wat waren tot nu toe de opvallendste crashes in de Formule 1 in 2023?

Totale chaos na herstart in Australië

Max Verstappen won in Australië zijn tweede race van het seizoen. Opvallend was dat dit achter de safety car gebeurde. De reden hiervoor was een massale crash na een herstart aan het einde van de race. De herstart, met nog twee rondes te racen, was noodzakelijk nadat Kevin Magnussen tegen de muur reed. Bij de herstart hield Verstappen de leiding, maar achter hem ontstond een waar slagveld in bocht 1. Carlos Sainz raakte Fernando Alonso, waarna de Aston Martin spinde. Logan Sargeant tikte Nyck de Vries van achteren aan en beiden belandden in het gravel en moesten de strijd staken. Dit gold ook voor de twee Alpines die elkaar na het uikomen van bocht 1 in de muur reden.

Russell en Verstappen krijgen het met elkaar aan de stok

De race na de chaos in Australië werd verreden op het stratencircuit in Bakoe. In Azerbeidzjan stond de eerste sprintrace van het seizoen op het programma. Nog in de eerste ronde, bij het ingaan van bocht twee, kregen George Russell en Max Verstappen het met elkaar aan de stok. Verstappen zat aan de buitenkant, Russell nam de binnenbocht. Daarbij raakte de Mercedes-coureur de flank van de Red Bull. de Nederlander verloor vermogen en kwam in de zeventien rondes durende sprintrace niet verder dan P3. Na de race bleek waarom. Met zijn actie had Russeel een flink gat in de sidepod van Verstappen gereden. Die ging na de race nog even verhaal halen bij de Brit.

Het begin van de lijdensweg van Perez

Het zijn de eerste minuten van de kwalificatie van de GP van Monaco. Sergio Perez begint in Q1 aan zijn eerste vliegende ronde en bij bocht 1 gaat het volledig mis. De Mexicaan gaat met veel te veel snelheid de bocht in en klapt met de linkerkant van zijn Red Bull tegen de vangrail. Einde kwalificatie voor Perez en indirect ook een einde aan zijn titelaspiraties. Hij begint een dag later op de laatste plek aan de race en komt niet verder dan P16. Maar het is ook het begin van een lange lijdensweg voor Perez. Vijf races op rij slaagt hij er niet in om door te dringen tot Q3, Hij staat dan nog wel tweede in de WK-stand, maar dromen van het kampioenschap is een illusie geworden.

Zhou waant zich op een kegelbaan

De grote verrassing op de zaterdag werd de schlemiel op zondag. Tijdens de kwalificatie voor de GP van Hongarije verbaasde Guanyu Zhou vriend en vijand door zich naar P5 te rijden. Maar op zondag verknalde hij zijn race al in bocht 1. De Chinees van Alfa Romeo kende een belabberde start en was ruim een seconde langzamer weg dan de rest van het veld. Links en rechts werd hij ingehaald op het rechts stuk richting bocht 1. Zhou remde te laat en knalde tegen de teruggekeerde Daniel Ricciardo aan. Die kegelde daarop tegen Esteban Ocon aan die op zijn beurt teamgenoot Pierre Gasly raakte. Gevolg: voor beide Alpines was het direct einde race. En Zhou? Die kreeg vijf seconden tijdstraf en finishte uiteindelijk op een voor hem zeer teleurstellende zestiende plek.

Wederom een Mercedes/Red Bull-confrontatie

Nadat eerder al George Russel en Max Verstappen botsten tijdens de sprintrace in Azerbeidzjan, was het bij de sprintrace voor de GP van België de beurt aan Lewis Hamilton en Sergio Perez. In ronde 7 zag Hamilton een gat en dook erin, zoals hij na de race zou aangeven. Hij zat aan de binnenkant, Perez aan de buitenkant. De twee raakten elkaar even, maar door dit moment ging wel de hele sidepod van de Red Bull aan gort. Perez verloor direct vermogen en moest uiteindelijk de race staken. De stewards beoordeelden het moment als een race-incident.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel