De W11 zal de geschiedenis in gaan als misschien wel de snelste Formule 1-auto ooit. En dat heeft Mercedes niet in de laatste plaats te danken aan het ingenieuze DAS-systeem. Tijdens de wintertest in Barcelona in 2020 schokte het team de wereld door met een ruk aan het wiel de stand van de wielen aan te passen. James Allison, technisch directeur van Mercedes legt in een interview met ESPN uit hoe het team op de geniale uitvinding kwam. "Een groep mensen gaat vaak na de race om de tafel zitten. Dat is een zogenoemde performance group met voornamelijk mensen die al wat langer bij het bedrijf zitten, maar ook personeel dat wat lager in de voedselketen zit. Ze praten dan over wat er goed en wat er niet goed ging en wat voor problemen we zien." Die performance group blijkt de sleutel te zijn geweest tot de uitvinding van DAS. "Het is hun taak om de juiste vragen te stellen en dat zijn vragen waarvan het antwoord de auto uiteindelijk sneller moet maken. En dit is de groep die kwam met de vraag of het mogelijk is om de 'teen van de auto' stuurbaar te maken terwijl ze ook gewoon naar links en rechts kunnen sturen." Maar met een idee, staat het proces eigenlijk pas in de kinderschoenen. "Ze kwamen er al snel achter dat het legaal was, maar was het überhaupt mogelijk om zoiets te implementeren? Het idee gaat dan door de organisatie heen en we stellen ons de vraag of het niet meer kost dan het oplevert", zegt de technisch directeur. Uiteindelijk heeft het zo'n twee jaar geduurd voor het stukje techniek op de auto zat. Allison: "De FIA stelde er vragen over (DAS, red.). We hebben het bedacht in 2018, het in 2019 bij de FIA neergelegd en in 2020 ging het op de auto. We hebben er het hele jaar profijt van gehad." Allison klopt zichzelf en zijn team nog maar eens op de borst. "We hebben geweldig werk geleverd met de W11 en ik ben trots op wat we met z’n allen hebben gepresteerd. Ik weet dat het een auto is die beschouwd zal worden als een van de beste ooit."
Meest gelezen