Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
05 d 05:09:32
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Het geheim van de performance group: zo bedacht Mercedes DAS

Als er één team is dat blijft innoveren, dan is het Mercedes wel. De Duitsers rusten ondanks hun megasucces niet op hun lauweren en kwamen in 2020 met het DAS-systeem.

De W11 zal de geschiedenis in gaan als misschien wel de snelste Formule 1-auto ooit. En dat heeft Mercedes niet in de laatste plaats te danken aan het ingenieuze DAS-systeem. Tijdens de wintertest in Barcelona in 2020 schokte het team de wereld door met een ruk aan het wiel de stand van de wielen aan te passen. James Allison, technisch directeur van Mercedes legt in een interview met ESPN uit hoe het team op de geniale uitvinding kwam. "Een groep mensen gaat vaak na de race om de tafel zitten. Dat is een zogenoemde performance group met voornamelijk mensen die al wat langer bij het bedrijf zitten, maar ook personeel dat wat lager in de voedselketen zit. Ze praten dan over wat er goed en wat er niet goed ging en wat voor problemen we zien." Die performance group blijkt de sleutel te zijn geweest tot de uitvinding van DAS. "Het is hun taak om de juiste vragen te stellen en dat zijn vragen waarvan het antwoord de auto uiteindelijk sneller moet maken. En dit is de groep die kwam met de vraag of het mogelijk is om de 'teen van de auto' stuurbaar te maken terwijl ze ook gewoon naar links en rechts kunnen sturen." Maar met een idee, staat het proces eigenlijk pas in de kinderschoenen. "Ze kwamen er al snel achter dat het legaal was, maar was het überhaupt mogelijk om zoiets te implementeren? Het idee gaat dan door de organisatie heen en we stellen ons de vraag of het niet meer kost dan het oplevert", zegt de technisch directeur. Uiteindelijk heeft het zo'n twee jaar geduurd voor het stukje techniek op de auto zat. Allison: "De FIA stelde er vragen over (DAS, red.). We hebben het bedacht in 2018, het in 2019 bij de FIA neergelegd en in 2020 ging het op de auto. We hebben er het hele jaar profijt van gehad." Allison klopt zichzelf en zijn team nog maar eens op de borst. "We hebben geweldig werk geleverd met de W11 en ik ben trots op wat we met z’n allen hebben gepresteerd. Ik weet dat het een auto is die beschouwd zal worden als een van de beste ooit."

x
Revanche Verstappen aast op Suzuka-achtige revanche: "Laatste push"