Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Japan 2019

Obscure teams en kamikaze-coureurs: de geschiedenis van Japan in de Formule 1

Japanse coureurs, teams en power units hebben de geschiedenis van de Formule 1 decennialang kleur gegeven. Honda behaalde bijvoorbeeld in de jaren '80 als motorleverancier vele overwinningen en rijders als Takuma Sato en Kamui Kobayashi veroverden de harten van de F1-fans. Hoe groot is het aandeel van Japan in de F1-historie?

Het aandeel van Japan in de geschiedenis van de Formule 1 komt terug op verschillende manieren. De eigen Grand Prix is niet meer weg te denken van de kalender en Honda heeft zijn stempel weten te drukken als motorleverancier én fabrieksteam. Ook zijn er meerdere Japanse coureurs geweest die op het podium zijn geëindigd in de Formule 1 en hebben verschillende teams hun opwachting gemaakt tijdens een Grand Prix-weekend.

In totaal hebben vijf Japanse constructeurs deelgenomen aan de Formule 1. In de jaren '70 probeerden Kojima en Maki indruk te maken op de F1-grid, zonder succes. De coureurs van Maki probeerden zich tevergeefs acht keer te kwalificeren voor een GP, terwijl Kojima slechts twee keer aan de start verscheen, tijdens de Japanse GP's in 1976 en 1977. In recentere tijden reden er zelfs drie van origine Japanse teams mee in het kampioenschap, in de vorm van de grote fabrieksteams Toyota en Honda en het kleine Super Aguri.

De twee grote fabrieksteams zijn ook motorleverancier geweest in de koningsklasse van de autosport. Toyota was dat maar een paar jaar, maar Honda levert al langer krachtbronnen af aan Formule 1-teams. In de jaren '80 maakten Williams en McLaren gebruik van de Japanse paardenkrachten, en met succes. Van 1986 tot en met 1991 werd het constructeurskampioenschap gewonnen door een team met de Honda-motor. Dit seizoen wil Honda deze glorietijden weer laten herleven als leverancier van Red Bull, maar de wereldtitel zit er dit jaar niet in.

Naast de Japanse constructeurs hebben ook twintig Japanse coureurs deelgenomen aan een Grand Prix-weekend. Hiroshi Fushida was de eerste Japanner in de Formule 1 en hij debuteerde tijdens de Nederlandse GP van 1975. Menig opvolger van Fushida wist de harten te veroveren van de Formule 1-fans door hun agressieve rijstijl, zoals Takuma Sato en Kamui Kobayashi. Zij wisten ook ieder één podiumplaats te behalen in de Formule 1, laatstgenoemde zelfs in zijn thuisrace in 2012, door de snellere Jenson Button succesvol achter zich te houden.

Kobayashi is tot dusver ook de laatste coureur uit Japan geweest in de Formule 1, maar misschien hoeven we niet lang meer te wachten op zijn opvolger. Yuki Tsunoda is onderdeel van het Red Bull Junior Team en won dit jaar een race in de Formule 3. Mocht hij in de toekomst meer overwinningen boeken in de opstapklassen, dan zou hij misschien wel mogen instappen bij Alpha Tauri (de opvolger van Toro Rosso). Voor nu moeten we het doen met alleen een Japanse motorleverancier in de Formule 1, die dit weekend op vertrouwd asfalt zal rijden.

			© BAR-Honda
	© BAR-Honda

Voorspel en win

Powered by

Wie wint de Grand Prix van Japan 2019?

Speel mee en win een race-arrangement op Zandvoort t.w.v. € 325, aangeboden door viaBOVAG.nl

Speel mee

0 reacties

    Marko "Verstappen de goedkoopste Red Bull-coureur ooit"