Honda stapt uit de Formule 1. Weliswaar staan ze samen met Red Bull momenteel tweede in de strijd om de wereldtitel, ten opzichte van Mercedes komen ze nog steeds wat tekort. In de extra editie van de RacingNews365 -podcast wordt er uitgebreid gesproken over het vertrek van de Japanse motorleverancier. Detective Tom Coronel ging in aanloop naar de podcast op onderzoek uit en hoorde vanuit betrouwbare bronnen waar Honda nou tekort komt op Mercedes. Hij legt uit. "Waar het hem in zit is heel makkelijk. Ik heb het uitgezocht en ik ga een paar redenen noemen. Je hebt in een motor de MGU-K en de MGU-H. De H staat voor heat, (die wordt omgezet in extra vermogen, red.) en dat is dus het turbogedeelte waar het probleem zit bij Honda. De MGU-K heeft iedereen redelijk goed ontwikkeld en die mag iedereen maximaliseren met 2 megajoule per ronde", zo begint de WTCR-coureur zijn uitleg. "In totaal mag je er echter 4 megajoule uit halen per ronde. Die 2 megajoule die Honda nog uit de turbo kan halen, daar zit de moeilijkheid. Want als de basis van de motor al groot genoeg is, dan kan je dus wat je bespaart op de MGU-H, het turbo-gedeelte, in de batterij zetten en die kan je weer als extra boost gebruiken." Afgelopen weekend, tijdens de Grand Prix van Rusland, kwam het gevolg daarvan al duidelijk naar voren bij Red Bull. Hij had tijdens de race last van "clipping", waardoor hij op de rechte stukken veel tijd verloor op de Mercedes-coureurs. Coronel legt uit hoe dat kwam. "Direct vanuit de bron heb ik gehoord dat Honda niet het hele rechte stuk het extra vermogen van de turbo kan gebruiken. Dat staat gelijk aan 120 kW (kilowatt), dus 160pk, en daar zit het verschil met Mercedes. Die kunnen dat wel", aldus de autocoureur, die gelijk even uitlegt waarom de Honda-motor op sommige circuits dan wel zo goed tot zijn recht komt. "Op hoogte doet de motor van Max het wat beter, bijvoorbeeld in Mexico en in Oostenrijk, overal waar je een beetje hoger zit. Dat komt omdat Honda een iets grotere turbo gebruikt dan de rest. En als je een iets grotere turbo gebruikt, dan moet je daar ook iets meer energie insteken." "En op dat gebied heeft Mercedes juist gemaximaliseerd. Die hebben namelijk een iets kleinere turbo, waardoor ze meer energie in de elektriciteit kunnen stoppen en die boost van 120kW langer kunnen gebruiken. Red Bull moet tijdens een race dus iets meer sparen dan Mercedes, waardoor Mercedes per ronde enkele seconden langer gebruik kan maken van die 120kW." Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen