Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

De Turkse Grand Prix die de bom binnen Red Bull deed barsten

Op het circuit van Istanbul Park is de afgelopen jaren genoeg gebeurd, zo zagen we in 2020 een chaotische race door een glibberig circuit. Eén van de meest spraakmakende momenten vond echter plaats in 2010, toen de relatie tussen Red Bull-rijders Sebastian Vettel en Mark Webber ernstig bekoelde door een crash tijdens de Turkse Grand Prix.

In 2010 bleek de bolide van Red Bull kampioenschapswaardig, waardoor Sebastian Vettel en Mark Webber de kans kregen om hun eerste wereldtitel binnen te slepen. Webber als de ervaren coureur bij Red Bull, Vettel als de relatief jonge coureur. De tensie tussen de twee teamgenoten bouwde gedurende het seizoen op, maar in Turkije barstte de bom tussen de twee na de spraakmakende crash op het Istanbul Park circuit

Tijdens de GP van Turkije 2010 vochten zowel Webber als Vettel om de overwinning. Vettel probeerde zijn teamgenoot in te halen, maar stuurde hierbij te veel naar rechts. De twee raakten elkaar, Vettel viel uit. Webber kon uiteindelijk doorrijden en eindigde nog op het podium, maar de relatie tussen de twee teamgenoten verslechterde enorm.

Achter de schermen ging het sindsdien steeds slechter bij bij de mannen van Red Bull. "We zijn op professioneel vlak absoluut over de schreef gegaan", gaf Webber later toe bij Channel 4. "We hadden het vertrouwen in elkaar compleet verloren."

Vettel was zich na het incident van geen kwaad bewust. Niet over zijn actie op de baan en niet over de manier waarop hij later naar zijn hoofd wees: "Ik had het zo weer gedaan, simpelweg omdat ik vond dat ik goed zat", zei de Duitser op de maandag na het incident tegen de BBC. "Ik denk dat het duidelijk was, het was echt geen gestoord gebaar. Volgens mij begreep iedereen het wel."

Maar niet iedereen was het met de uiteindelijke wereldkampioen van 2010 eens. Naast Webber, die zich natuurlijk uitsprak tegen de inhaalactie van Vettel, moest ook Christian Horner later toegeven fout te zitten. De Red Bull-teambaas legde net als Helmut Marko de schuld neer bij Webber, maar kwam hier op terug. "Het was fout om één coureur de schuld te geven."

Na het incident verslechterde de relatie enorm. Anno 2021 hebben Webber en Vettel het 'na een aantal flessen rode wijn verder te zijn' weer bijgelegd, maar de rivaliteit binnen Red Bull ging door tot aan het moment dat Webber besloot te stoppen na het seizoen van 2013.

Intern kan een crash tussen twee coureurs snel voor frictie binnen het team zorgen, zo lieten de twee in 2010 duidelijk zien. Of de gemoederen ook zo snel oplopen tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, mochten de coureurs nog vaker elkaar van het circuit af duwen, is een situatie als die tussen Vettel en Webber niet ondenkbaar, al lijken de twee coureurs hun acties op het circuit naast het asfalt tot dusver nog los kunnen laten.

Bekijk de video van de crash tussen Vettel en Webber hieronder.

Ook interessant:

Video: Red Bull toont spectaculaire, nieuwe bolide Verstappen

In de GP van Turkije eert Red Bull Honda met een speciale livery. Die nieuwe, spectaculaire kleurstelling bekijk je uitgebreid in de video hieronder.

Forbidden

Weddenschappen Sebastian Vettel

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

2 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Domenicali Hoogste F1-baas doet een oproep aan Ferrari na vertrek Binotto