Doordat de compleet nieuwe Formule 1-regelgeving door corona een jaar later doorgevoerd wordt, kunnen de teams hun 2020-chassis gewoon meenemen naar dit seizoen. Maar de teams, waaronder Mercedes, stonden deze winter wél voor andere uitdagingen. Technisch directeur van Mercedes James Allison legt in een video van de constructeur uit wat de grootste pijnpunten van deze winter waren. Door de aerodynamische veranderingen zijn de auto's langzamer geworden. "Het is een uitdaging geweest sinds die regels zijn ingevoerd om zoveel mogelijk van die verloren snelheid terug te winnen." Ook de nieuwe banden voor dit seizoen maken dat Mercedes niet stil heeft kunnen zitten deze winter. Er is drie keer mee getest, maar dat is volgens Allison lang niet genoeg. "We hebben geprobeerd alles uit de data te trekken die we van Pirelli hebben gekregen, zodat we de auto zo goed mogelijk kunnen optimaliseren voor deze nieuwe banden." De nieuwe banden moeten niet alleen langer meekunnen, ze zijn als gevolg ook een stuk zwaarder. De auto's mogen dit seizoen mede daardoor zes kilo zwaarder zijn. "Wij hadden het geluk dat onze 2020-auto onder het gewichtlimiet zat, daardoor hadden we drie kilo speling en hebben we de winter gebruikt om te bedenken wat we daarmee willen om het maximale uit de auto te halen." Ook de krachtbron vormde een grote uitdaging voor Mercedes. Mocht je in 2020 nog drie keer je motor updaten, in 2021 krijg je daarvoor nog maar één kans. "Je moet zoveel mogelijk in die upgrade stoppen en zorgen dat het in één keer raak is, je krijgt namelijk maar één kans. Dat zorgt voor veel meer druk op de motorafdeling om te zorgen dat we er zoveel mogelijk uithalen."
Meest gelezen