De vloek van Abu Dhabi bleef hardnekkig hangen boven Ferrari, na een defect aan de energy store (batterij) bij de auto van Charles Leclerc vlak voor de start van de eerste vrije training. Het was het meest gevreesde scenario voor de Scuderia, dat een betrouwbaarheidsdefect tijdens de laatste race het winnen van het constructeurskampioenschap nog moeilijker of zelfs onmogelijk zou maken.
Het probleem werd voor het eerst ontdekt tijdens de voorverwarmingsfase van de power unit, voorafgaand aan de sessie. De energy store in kwestie werd geïntroduceerd in Canada, zo'n 15 races geleden. Hoewel dit niet automatisch een defect aan het onderdeel rechtvaardigt, is het wel begrijpelijk. Sommige concurrerende motortechnici die RacingNews365 sprak in de paddock in Abu Dhabi, gaven aan dat het gebruik van bijzonder geavanceerde modi van de power-unit de oorzaak zou kunnen zijn van de slijtage van de energieopslag.
De geavanceerde modi in kwestie hebben niet enkel betrekking op het vrijgeven van de energie, maar ook op het opladen van de batterij, waarbij er zowel voor de tractie bij het uitkomen van de bochten als voor de topsnelheid aan het einde van de rechte stukken steeds voldoende energie beschikbaar moet zijn. Deze krachtige modi kunnen na verloop van tijd slijtage veroorzaken aan onderdelen in de batterij.
Een dergelijke hypothese vereist nader onderzoek om de stelling te kunnen onderbouwen, maar over het algemeen is de krachtbron dit seizoen uiterst betrouwbaar geweest. De enige straf die werd opgelegd, kwam nadat Carlos Sainz crashte tijdens de kwalificatie in Brazilië, waarbij het team ervoor koos om vanuit de pitstraat te starten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!