Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

De verrassende, mogelijke oorzaak achter de gridstraf voor Leclerc

Charles Leclerc krijgt een gridstraf van tien plekken voor het gebruiken van een energy store buiten de pool. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, duikt dieper in de materie die Ferrari het constructeurskampioenschap zou kunnen kosten.

De vloek van Abu Dhabi bleef hardnekkig hangen boven Ferrari, na een defect aan de energy store (batterij) bij de auto van Charles Leclerc vlak voor de start van de eerste vrije training. Het was het meest gevreesde scenario voor de Scuderia, dat een betrouwbaarheidsdefect tijdens de laatste race het winnen van het constructeurskampioenschap nog moeilijker of zelfs onmogelijk zou maken. 

Het probleem werd voor het eerst ontdekt tijdens de voorverwarmingsfase van de power unit, voorafgaand aan de sessie. De energy store in kwestie werd geïntroduceerd in Canada, zo'n 15 races geleden. Hoewel dit niet automatisch een defect aan het onderdeel rechtvaardigt, is het wel begrijpelijk. Sommige concurrerende motortechnici die RacingNews365 sprak in de paddock in Abu Dhabi, gaven aan dat het gebruik van bijzonder geavanceerde modi van de power-unit de oorzaak zou kunnen zijn van de slijtage van de energieopslag.

De geavanceerde modi in kwestie hebben niet enkel betrekking op het vrijgeven van de energie, maar ook op het opladen van de batterij, waarbij er zowel voor de tractie bij het uitkomen van de bochten als voor de topsnelheid aan het einde van de rechte stukken steeds voldoende energie beschikbaar moet zijn. Deze krachtige modi kunnen na verloop van tijd slijtage veroorzaken aan onderdelen in de batterij.

Een dergelijke hypothese vereist nader onderzoek om de stelling te kunnen onderbouwen, maar over het algemeen is de krachtbron dit seizoen uiterst betrouwbaar geweest. De enige straf die werd opgelegd, kwam nadat Carlos Sainz crashte tijdens de kwalificatie in Brazilië, waarbij het team ervoor koos om vanuit de pitstraat te starten.

Praat mee!

Viaplay
x
Kans verkeken Villeneuve: "Hij mag niet huilen, hij heeft zijn kans zelf verpest"