Mercedes en Lewis Hamilton hebben in een jaar waarin het coronavirus de Formule 1 in haar greep hield de contractgesprekken voortdurend uitgesteld. Dat konden beide partijen ook doen, want ze zouden er naar eigen zeggen makkelijk uit moeten komen. Immers, 'Hamilton wil de beste auto hebben en wij de beste coureur', zo liet teambaas Toto Wolff zich herhaaldelijk ontvallen. Inmiddels is het 2021 en zijn de gesprekken naar verluidt daadwerkelijk begonnen. Veel mensen gaan ervan uit dat Wolff de goede invalbeurt bij van George Russell bij Mercedes tegen Hamilton wil gebruiken onder het mom van 'kijk eens, ook zonder jou kunnen we winnen'. Desondanks denkt de Italiaanse tak van Motorsport.com te weten dat Lewis Hamilton gewoon de jackpot vraagt en misschien nog wel een beetje meer. De publicatie spreekt over vier contracteisen die de zevenvoudig kampioen stelt. Om te beginnen zou hij inzetten op een jaarsalaris van 40 miljoen euro. Daar bovenop echter zou hij 10% van het het prijzengeld van Mercedes willen zien indien men er in slaagt wederom de coureurstitel binnen te halen. Wat verdienen Hamilton en de Formule 1-coureurs? Check het hier. En dat zou nog niet alles zijn. In het verleden heeft Lewis Hamilton al aangegeven dat hij de nieuwe hypercar van Mercedes, de nog uit te brengen AMG Project One, op zijn verlanglijstje heeft staan. Hij zou de bolide die in de eindfase van de ontwikkeling is, graag als geschenk ontvangen, ondanks de gelimiteerde oplage van slechts 275 stuks. In de video onderaan het artikel test hij een prototype van de wagen uit. Tot slot zou Hamilton inzetten op een rol die verder gaat dan enkel het besturen van de snelste bolides ter wereld. Hij zou graag het gezicht zijn van Mercedes' overgang naar het elektrische rijden, zoals hij afgelopen jaar al het gezicht was van de strijd tegen racisme en ongelijkheid, waarbij hij liet zien over voldoende overredingskracht te beschikken om Mercedes volledig achter zich te krijgen. Grote vraag is nu echter of Mercedes meegaat in de eisen van de coureur. Daimler-topman Ola Kallenius heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het moeilijk zou zijn het enorme salaris van Hamilton te rechtvaardigen als elders in het bedrijf in moeilijke (financiële) tijden gedwongen ontslagen vallen. Als Kallenius voet bij stuk houdt, is het niet ondenkbaar dat een Mercedes-sponsor of aandeelhouders als INEOS bijspringt om het verschil te overbruggen.
WZFaLP7m3ms
Meest gelezen