Denk je aan teleurstellingen dan denk je direct aan Williams. Het Britse team werd in 2017 nog keurig vijfde in het WK, maar kwam totaal niet in het stuk voor. De laatste plaats in het WK is een beschamende prestatie van het ooit zo roemruchte team. Lance Stroll en Sergey Sirotkin zijn beiden niet van wereldklasse en waren te onervaren om ook nog maar iets van de FW41 te maken. Met veel toeters en bellen werd CTO Paddy Lowe in 2017 overgenomen van het succesvolle Mercedes, maar aan zijn stoelpoten wordt al geknaagd.
We doen dit seizoen echt mee voor de podiumplaatsen en de zeges! Een tweede plaats in het WK moet mogelijk zijn! Als je zo'n grote mond hebt als McLaren dan kan het ook alleen maar tegenvallen. 'Verlost' van Honda bakte het Britse team er werkelijk niets van. Het was dat Fernando Alonso in de eerste seizoenshelft nog magistrale dingen liet zien met de MCL33, waardoor het team nog als zesde eindigde in het WK. Nee, McLaren had een draak van een auto gebouwd en kreeg de deksel kei hard op haar neus. Met Carlos Sainz en rookie Lando Norris hoopt het in 2019 op eerherstel. Voor Stoffel Vandoorne komt dat eerherstel niet meer in de Formule 1. Twee seizoenen kreeg hij de tijd van McLaren om zichzelf te bewijzen. Helemaal eerlijk was die kans nooit, want alles draaide binnen het Britse team om Alonso. Al vroeg in 2018 werd duidelijk dat er voor Vandoorne geen toekomst meer lag binnen McLaren. Mede door het ontbreken van sponsorgeld zit zijn F1-carrière er nu (voorlopig) op. Het megatalent heeft zelden van zich doen spreken in de Formule 1 en racet in 2019 in de Formule E.
Toro Rosso was het kind van de rekening in 2018. Het B-team van Red Bull werd volledig gebruikt om de Honda-motor te testen. Zonder slag en stoot ging dat niet. Pierre Gasly scoorde nog mooie resultaten in Bahrein (4e), Monaco (7e) en Hongarije (6e), maar daarmee was de koek ook snel op. Brendon Hartley liet weinig indrukwekkends zien en zijn F1-carrière is nu definitief voorbij. In 2019 moet blijken of Toro Rosso en Honda er wel echt klaar voor zijn. Het B-kampioenschap in de Formule 1. De top drie teams lagen lichtjaren voor op de rest van het veld. Het leverde pijnlijke inhaalraces op, waarbij mannen als Lewis Hamilton en Max Verstappen met speels gemak hun 'concurrenten' voorbij raasden en binnen vijf rondjes weer in de top vijf reden. Natuurlijk, verschillen tussen teams zijn er altijd geweest, maar de verschillen zijn nu te groot. Ondanks de mooie verhalen van teams als Renault en Force India dat ze in het tweede seizoen onder de huidige F1-regels dichterbij zouden komen, is het gat gewoon gelijk gebleven met de topteams.
Meest gelezen