Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2023

De vijf grootste verrassingen van het F1-seizoen tot op heden

We zijn ruim over een kwart van het seizoen en dus is het tijd om de balans op te maken. Met deze keer: de top vijf verrassingen tot nu toe.

Hamilton Zhou
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

RacingNews365 zoomt in op de vijf grootste verrassingen tot nu toe in het huidige F1-seizoen. Wie zijn de coureurs of teams die goed bezig zijn?

Red Bull Racing

Oppermachtig dominant. Natuurlijk hadden de Nederlandse racefans hier al een beetje op gehoopt, maar dat de RB19 zó snel zou zijn, dat had niemand durven dromen. Met zeven races heeft Max Verstappen zijn voorsprong op zijn teamgenoot Sergio Perez met 53 punten weten te vergroten. Max heeft op dit moment 170 punten behaald en zijn teamgenoot 117.

Op dit moment staat Red Bull met een totaal van 287 punten voor op Mercedes (plek 2, 152 punten) en Aston Martin (plek 3, 134 punten). Red Bull Racing heeft dus meer punten gehaald dan Mercedes en Aston Martin bij elkaar. En Max heeft als individu meer punten dan het team Mercedes. Een prima start van het seizoen dus.

Yuki Tsunoda

Wie had dat gedacht, dat de kleine Japanner één van de verrassingen van dit seizoen zou zijn. De AlphaTauri-coureur begon in 2021 in de Formule 1 en maakte regelmatig nogal wat onhandige fouten. In 2022 zat Tsunoda zelfs bijna tegen een raceban aan. Tijd voor verandering dus.

De Japanner kreeg een gedragstherapeut voor zijn agressieve uitbarstingen over de boardradio en verhuisde naar Italië om dichterbij de fabriek te zijn. Dit bleek zijn vruchten af te werpen. Want ondanks dat hij af en toe nog wel over de boardradio schreeuwt, zijn zijn fouten aanzienlijk verminderd.

Van de zeven races is Yuki al twee keer in de punten gefinisht en hij staat op dit moment 16e in het klassement terwijl in 2022 hij als 17e is geëindigd, toen de AlphaTauri nog aanzienlijk beter liep. Mede hierdoor, en door zijn leercurve, is hij uitgegroeid tot teamleider binnen de Italiaanse renstal.

Aston Martin

Een absolute verrassing dit jaar is de AMR23. Waar Aston Martin vorig jaar aan het eind van het seizoen met 55 punten de zevende plek van het kampioenschap bekleedde, staan ze nu al in de top drie met 134 behaalde punten. Fernando Alonso heeft op dit moment na zeven races al 99 punten weten te scoren, en heeft daarmee dus al meer punten gehaald dan het team over heel het seizoen 2022. Hoewel zijn teamgenoot Lance Stroll met 35 punten een beetje achterblijft, mogen we echt ons petje afdoen voor de tweevoudig wereldkampioen Fernando.

De Spanjaard begon zijn seizoen gelijk met een podiumplaats in Bahrein. Inmiddels heeft hij van de zeven wedstrijden (en een sprintrace) vijf keer op het podium gestaan, met een tweede plek in Monaco als hoogste klassering. Voor Fernando Alonso is er nu nog maar één doel dit jaar: op het hoogste treetje van het podium staan.

Zhou Guanyu

De eerste Chinees in de Formule 1 mag natuurlijk niet ontbreken. Zhou Guanyu tekende in 2022 een contract bij Alfa Romeo. Tijdens zijn debuutrace in Bahrein wist hij een puntje te scoren, maar daarna moest hij zeven races wachten voordat dit weer gebeurde. Uiteindelijk wist hij drie keer in de punten te rijden in 2022, met een 18e plek als eindscore. Dit jaar heeft hij in zeven races al twee keer punten gehaald met twee keer een negende finishplek. Een verbetering ten opzichte van het seizoen ervoor.

En als wij dan naar zijn ervaren teamgenoot Valtteri Bottas kijken, dan is het verschil amper zichtbaar. Bottas heeft dit seizoen pas één keer in de punten gereden, maar met een achtste plek, en heeft dus net zoveel punten als zijn Chinese teamgenoot. Tijdens de kwalificatie gaat ze nek aan nek, maar Valtteri Bottas kwalificeert tot nu toe dit seizoen net iets beter. Des te knapper dat Zhou met evenveel punten gelijk aan hem staat in het kampioenschap.

			© XPBimages
	© XPBimages

Lewis Hamilton

Een zevenvoudig wereldkampioen als verrassing bestempelen? Wij durven het aan. Lewis Hamilton heeft natuurlijk al twee jaar niet meer zo'n dominante auto als hij gewenst zou hebben, en daarnaast heeft hij nu ook een teamgenoot die flink aan hem gewaagd is. Vorig jaar is zijn teamgenoot George Russell zelfs ruim voor hem geëindigd in het kampioenschap. Russell stond vierde met 275 punten terwijl Hamilton het moest doen met een zesde plek en 240 punten.

Dit seizoen lijkt er een verschuiving binnen het team plaats te vinden. Lewis begint de auto steeds beter te begrijpen en andersom en dit is terug te zien in de resultaten. De Brit wist in de eerste zeven races vijf keer voor zijn teamgenoot te eindigen. Op dit moment heeft hij ook een voorsprong in het kampioenschap met 87 punten, ten opzichte van de 65 punten van zijn teamgenoot.

De verbetering van de auto zorgt ervoor dat de coureurs weer een beetje met de voorste mannen kunnen meevechten. Dit resulteerde in een nette tweede en derde plek in Barcelona. Maar dan moeten we de clash van de teamgenoten tijdens de kwalificatie wel even vergeten...

Ook interessant:

Verstappen degradeert concurrentie tot veldvulling

Natuurlijk, het was een onemanshow van Verstappen, maar dat betekent niet dat er niks te bespreken valt over bijvoorbeeld Ferrari en Mercedes. Integendeel! Coronel, Dimmers en Mosterdijk doen het volop!

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Formule 1 GP Spanje 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Video Coureurs ontsnappen aan zwaar letsel bij huiveringwekkende crash