Het Formule 1 seizoen 2017 kende een aantal races waarin er echt weinig te genieten viel. Mede door het lage aantal inhaalacties waren sommige races erg voorspelbaar qua verloop. Veel fans klaagden dan ook over een gebrek aan actie. Racingnews365 zet de vijf saaiste races van 2017 op een rij.
5. Grand Prix Australië 2017 De opening van het Formule 1 seizoen! De fans gingen er wereldwijd eens goed voor zitten. Nieuwe auto's, bredere banden, supersnelle rondetijden, lastig te besturen etc. etc. Afijn, de lampen gingen uit en het seizoen was onderweg!
Daar waar het in Australië met regelmaat uitdraait op een chaotische race met spectaculaire crashes en een verrassende uitslag, bleef dit alles achterwegen in 2017. Sebastian Vettel zat in de openingsfase van de race op de trekhaak bij Lewis Hamilton en sloeg toe tijdens de pitstops. Daarna won hij probleemloos de race. Max Verstappen kwam er in zijn Red Bull niet aan te pas. Hoogtepunt van de races was de driedubbele inhaalactie van Ocon, Alonso en Hulkenberg. Met recht één van de mooiste van het jaar. Slecht twee inhaalacties werden er genoteerd tijdens de race. Ga naar de volgende pagina voor de nummer 4.
4. Grand Prix Hongarije 2017 De Hongaarse Hungaroring is een van de smalste en bochtigste circuits op de Formule 1 kalender. Niet direct geliefd bij de coureurs en ook niet bij de fans. Inhalen is nagenoeg onmogelijk op het Mickey Mouse circuit.
Ferrari was oppermachtig in Hongarije en controleerde de race. Alleen technische problemen van Sebastian Vettel zorgde voor een fase waarin het even spannend leek te worden. Maar dan komen we weer bij het grote probleem: Inhalen is nagenoeg onmogelijk. De spaarzame hoogtepunten waren ook direct dieptepunten. Verstappen ramde Ricciardo in de eerste ronde uit de race, en later in de race knokten Magnussen en Hulkenberg met elkaar op en naast de baan. Het hoogtepunt van de race was na afloop: 'Suck my balls!' riep Magnussen naar Hulkenberg. Het moment ging viral. Ga naar de volgende pagina voor de nummer 3.
3. Grand Prix Italië 2017 Het supersnelle circuit van Monza was het decor van de thuisrace van Ferrari. Honderdduizenden fans reisden af naar het circuit om Vettel en Raikkonen te zien schitteren. Ze kwamen, net als alle fans, van een koude kermis thuis.
De kwalificatie voor de GP van Italië verliep nog spectaculair. Regen zorgde voor een flinke crash van Grosjean en een verrassende uitslag van de training. Pole voor Lewis voor Verstappen en Ricciardo was nog wel redelijk normaal, maar Stroll en Ocon kwamen boven drijven. Door gridstraffen mocht Stroll zelfs als tweede starten! De race zelf was slaapverwekkend. Mercedes was een seconde per ronde sneller en reed fluitend naar de overwinning. Ondanks de lange rechte stukken viel het aantal inhaalacties tegen. Max Verstappen probeerde het bij Felipe Massa maar de twee raakten elkaar, waarna de Nederlander een lekke band opliep en ver terugviel. Ga naar de volgende pagina voor de nummer 2.
2. Grand Prix Abu Dhabi 2017 Een seizoensafsluiter zonder vuurwerk. Nou ja, het vuurwerk was er pas na de finish. De top zes reed bij de start zo weg zonder dat er ook maar een coureur van positie wisselde.
Met de GP van Abu Dhabi ging het Formule 1 seizoen 2017 als een nachtkaars uit. De coureurs klaagden dat inhalen onmogelijk was en het hoogtepunt van de race kwam op naam van Grosjean en Stroll die een gevecht hadden voor de dertiende plaats in de race. Na afloop barstte een storm van kritiek los. Het circuit zou op de schop moeten en dit soort races zouden niet meer voor mogen komen. Eerlijkheidshalve gebiedt te zeggen dat het circuit niet het probleem is, maar dat zijn de auto's die veel te complex zijn. Coureurs kunnen elkaar niet volgens op korte afstand door de verstoring van de luchtstromen. De Formule 2 en GP3 races waren om door een ringetje te halen! Zelfde circuit, iets andere auto's. Stof tot nadenken voor Liberty Media en de FIA. Weet jij al wie er op nummer één staat? Check het op de volgende pagina.
1. Grand Prix van Rusland 2017 Nog niet zo lang geleden reden de schaatsers hun rondjes op de ijsbaan van Sotchi. Vlakke rondetijden tijdens een tien kilometer, strakke bochten. Een strijd die veel weg had van een marathon, alleen dan niet op ijs. Ronde na ronde reden de coureurs over het circuit van Sotchi. Met Formule 1 had het weinig te maken.
Formule 1 kan soms saai zijn. Ja, dat is altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Soms heb je er van die races bij waarbij er na de start helemaal niets meer gebeurd. Spanning weg, geen inhaalacties, geen ploffende motoren of crashende coureurs. De GP van Rusland vormde in 2017 het decor van een treurige zondagmiddag. Er viel werkelijk niets te genieten. EEN inhaalactie werd er genoteerd, maar dat was niet eens een echte inhaalactie. Sauber liet Ericsson en Wehrlein met een teamorder van positie wisselen... De GP van Rusland is een race die normaal gesproken weinig om het lijf heeft. In 2016 was er de openingsronde met 'Torpedo' Kvyat die huishield, maar ook toen was het een draak van een race. Wat ons betreft een circuit wat geen circuit is. Wat 90 graden bochten en twee lange rechte stukken. Waar zit de uitdaging voor de coureurs? Tevens het bewijs dat lange rechte stukken anno 2017 niets toevoegen.
Meest gelezen