Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

De voors en tegens van drie wagens per Formule 1-team

Mercedes zit met de handen in het haar. De regerend viervoudig wereldkampioen heeft met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas haar rijders voor het seizoen 2019 al vastliggen, maar men wil ook graag juniorrijders Esteban Ocon en George Russell een plekje geven in de Formule 1. Bovendien is ook Pascal Wehrlein de koningsklasse van de autosport niet vergeten.

Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, opperde om drie wagens per team in te zetten. De derde wagen zou dan bestuurd moeten worden door een rijder die over niet al teveel ervaring in de Formule 1 beschikt.

Vooropgesteld: een uitbreiding van de grid is iets wat natuurlijk toe te juichen is. Meer auto’s betekent meer plaats voor talenten, betekent meer actie op de baan en meer verhalen. In eerste instantie lijkt het voorstel van Wolff – wat hemzelf uiteraard bijzonder goed uit zou komen – helemaal niet zo’n gek idee.

Voor de teams met een aardig budget is het haalbaar om een derde wagen in te zetten. Mercedes, Ferrari, Red Bull en Renault zullen het mogelijk kunnen maken. Wellicht dat McLaren en misschien Force India – met de centen van het Canadese consortium dat tegenwoordig de baas is – eenzelfde stunt uit kunnen halen. Het is echter wel een gigantisch financieel risico wat de laatstgenoemde twee renstallen lopen. Wat als hun derde coureur de boel te pas en te onpas aan gort rijdt? Kan het überhaupt uit om een complete derde wagen te runnen?

Een bijkomend nadeel is het wegvallen van de middenmoters. Stel dat slechts de top drie van het huidige constructeurskampioenschap een derde wagen inzet, dan nog is P10 normaliter het hoogst haalbare resultaat voor de overige teams. Gezien het grote verschil wat er tussen Mercedes, Ferrari, Red Bull en de rest zit zal er niet veel meer inzitten voor stallen als Force India en Haas om tiende plek te scoren. Dat ene schamele puntje levert waarschijnlijk minder voldoening op dan de zes stuks die er voor de zevende plaats staan.

Bovendien: het is knap als een team twee wagens op het podium weet te krijgen, of zelfs een dubbelzege scoort. Met de dominantie die Mercedes in 2014-’16 tentoon wist te stellen in het achterhoofd kan een serie waarin de topteams drie wagens mogen inzetten echter snel aandoen als een klasse waarin het podium vrij vaak dezelfde kleur heeft. Stel je voor dat de drie Mercedessen eerste, tweede en derde worden. Toto Wolff ziet dat natuurlijk wel zitten, maar of dat voor de fans wel zo leuk is?

Een voordeel is natuurlijk dat de vaste rijders uitgedaagd worden. Hamilton en Bottas zullen zich in vergelijkbaar materiaal moeten bewijzen ten opzichte van, in het geval dat Mercedes een derde wagen in zou mogen zetten waarschijnlijk, Ocon. De jonge rijders worden voor de leeuwen gegooid en hebben direct de kans om hun talent te bewijzen. Daar zit natuurlijk ook weer een keerzijde aan: wie niet meekomt, kan ook gelijk door het merk in kwestie worden gedumpt.

Wat vind jij van de discussie omtrent derde wagens? Laat het hieronder weten in de reacties!