Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De voors en tegens van drie wagens per Formule 1-team

Mercedes zit met de handen in het haar. De regerend viervoudig wereldkampioen heeft met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas haar rijders voor het seizoen 2019 al vastliggen, maar men wil ook graag juniorrijders Esteban Ocon en George Russell een plekje geven in de Formule 1. Bovendien is ook Pascal Wehrlein de koningsklasse van de autosport niet vergeten.

Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, opperde om drie wagens per team in te zetten. De derde wagen zou dan bestuurd moeten worden door een rijder die over niet al teveel ervaring in de Formule 1 beschikt.

Vooropgesteld: een uitbreiding van de grid is iets wat natuurlijk toe te juichen is. Meer auto’s betekent meer plaats voor talenten, betekent meer actie op de baan en meer verhalen. In eerste instantie lijkt het voorstel van Wolff – wat hemzelf uiteraard bijzonder goed uit zou komen – helemaal niet zo’n gek idee. Voor de teams met een aardig budget is het haalbaar om een derde wagen in te zetten. Mercedes, Ferrari, Red Bull en Renault zullen het mogelijk kunnen maken. Wellicht dat McLaren en misschien Force India – met de centen van het Canadese consortium dat tegenwoordig de baas is – eenzelfde stunt uit kunnen halen. Het is echter wel een gigantisch financieel risico wat de laatstgenoemde twee renstallen lopen. Wat als hun derde coureur de boel te pas en te onpas aan gort rijdt? Kan het überhaupt uit om een complete derde wagen te runnen? Een bijkomend nadeel is het wegvallen van de middenmoters. Stel dat slechts de top drie van het huidige constructeurskampioenschap een derde wagen inzet, dan nog is P10 normaliter het hoogst haalbare resultaat voor de overige teams. Gezien het grote verschil wat er tussen Mercedes, Ferrari, Red Bull en de rest zit zal er niet veel meer inzitten voor stallen als Force India en Haas om tiende plek te scoren. Dat ene schamele puntje levert waarschijnlijk minder voldoening op dan de zes stuks die er voor de zevende plaats staan.

Bovendien: het is knap als een team twee wagens op het podium weet te krijgen, of zelfs een dubbelzege scoort. Met de dominantie die Mercedes in 2014-’16 tentoon wist te stellen in het achterhoofd kan een serie waarin de topteams drie wagens mogen inzetten echter snel aandoen als een klasse waarin het podium vrij vaak dezelfde kleur heeft. Stel je voor dat de drie Mercedessen eerste, tweede en derde worden. Toto Wolff ziet dat natuurlijk wel zitten, maar of dat voor de fans wel zo leuk is? Een voordeel is natuurlijk dat de vaste rijders uitgedaagd worden. Hamilton en Bottas zullen zich in vergelijkbaar materiaal moeten bewijzen ten opzichte van, in het geval dat Mercedes een derde wagen in zou mogen zetten waarschijnlijk, Ocon. De jonge rijders worden voor de leeuwen gegooid en hebben direct de kans om hun talent te bewijzen. Daar zit natuurlijk ook weer een keerzijde aan: wie niet meekomt, kan ook gelijk door het merk in kwestie worden gedumpt. Wat vind jij van de discussie omtrent derde wagens? Laat het hieronder weten in de reacties!

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'