vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

De Vries op vernieuwde titeljacht: “Rustig blijven is het belangrijkste”

Met een vierde plaats sloot Nyck de Vries het Formule 2-seizoen van 2018 af. Niet verkeerd, maar ook niet voldoende om door te stoten naar de Formule 1. Waar de complete top drie (George Russell, Lando Norris en Alexander Albon) van het kampioenschap volgend jaar te bewonderen is in de koningsklasse, gaat De Vries er nog een keer goed voor zitten in de F2.

‘Het talent’ is een begrip dat al jarenlang wordt gebruikt om de nu 23-jarige De Vries te omschrijven. De twintiger uit Sneek is absoluut razendsnel, wist in elke openwielklasse waaraan hij deelnam te zegevieren en maakte het gedurende zijn carrière tot dusver menig huidig Formule 1-coureur moeilijk.

Toch blijft die laatste stap, de sprong naar de Formule 1, voorlopig uit. In gesprek met Racingnews365 laat De Vries blijken zich niet al te druk te willen maken, maar dat de droom om in de koningsklasse actief te zijn nog altijd springlevend is.

“Ik begrijp dat de media altijd de link naar de Formule 1 zal leggen en om doelen zal vragen”, zucht De Vries, haast geagiteerd, als hem de F1-kwestie wordt voorgelegd. “Ze willen het onderstrepen, vermelden, en dat valt ook heus te begrijpen. Ik probeer me daarin tegenwoordig gewoon iets relaxter op te stellen. Samen met mijn nieuwe werkgever ben ik ervan overtuigd dat zowel het team als de rijder over de capaciteiten beschikken om overwinningen te boeken.”

Die nieuwe werkgever is het vermaarde ART Grand Prix. Nadat Prema, het team waarvoor De Vries in 2018 uitkwam, haast niet anders kón dan Mick Schumacher in haar tweede F2-wagen te zetten, besloot de Nederlander in te gaan op een aanbieding van het Franse team dat dit jaar in de persoon van George Russell de F2-kampioen afleverde.

George Russell (20), de man die in 2018 Formule 2-kampioen werd

Ook al is 2019 nog niet begonnen, De Vries heeft al een aanvalsplan klaarstaan. “Het is niet per se nodig om elke race te winnen. Als we bijvoorbeeld tijdens het openingsweekend in Bahrein vijfde of zesde worden, dan is er nog geen man overboord. Er valt nog wat winst te halen op het gebied van het opbouwen van een seizoen”, analyseert de jongeman die jarenlang deel uitmaakte van het juniorprogramma van McLaren, maar uiteindelijk andere namen door zag stromen.

“Als we rustig blijven, samen als ART en Nyck zijnde de boel opbouwen en elk weekend streven naar het aantal punten dat op dat moment het maximaal haalbare blijft, dan komen overwinningen vanzelf wel. Dat klinkt heel cliché en makkelijk, maar wanneer de strijd levendiger wordt en er veel gaande is ook wat betreft de F1-markt, dan kan je je weleens af laten leiden. Doordat je emoties opspelen, zou je kunnen vergeten om rationeel na te denken.”

Nyck de Vries

- Eigenlijk ben ik alleen maar heel erg dankbaar met de kans die ik ga krijgen

ART Grand Prix, de naam is gevallen. De stal van Frédéric Vasseur (die overigens tevens als teambaas van Alfa Romeo Sauber actief is) bood een helpende hand in De Vries’ zoektocht naar een F2-titel. Voor de nodige financiële ondersteuning nam de opleidingsstal het rijkeluiszoontje Nikita Mazepin aan. De Vries mag zich in 2019 als kopman roeren. De Nederlander kan het aanbod van ART bijzonder waarderen, helemaal omdat de combinatie twee jaar geleden weleens stroef samenwerkte.

De Vries reed namelijk al eens voor ART: in 2016 verdedigde de Sneker samen met onder meer Charles Leclerc en Alexander Albon de kleuren van het Franse team in de GP3. Waar Leclerc en Albon op de plaatsen één en twee eindigden in het klassement, daar moest De Vries genoegen nemen met een zesde plaats in de eindrangschikking.

“We beleefden in de GP3 een seizoen dat best moeizaam verliep”, blikt De Vries eerlijk terug, “maar toch zijn ze bij mij teruggekomen en geloven ze er blijkbaar voldoende in om er samen weer voor te gaan. Dat vind ik een mooi gebaar, dat zegt iets over het wederzijdse vertrouwen. Nadat het aanbod binnenkwam en helder werd dat er bij Prema nog een hoop onduidelijkheid was, ben ik die kant opgegaan. Eigenlijk ben ik alleen maar heel erg dankbaar met de kans die ik ga krijgen.”

Tekst gaat verder onder foto

Een unique selling point van De Vries is het feit dat de 23-jarige inmiddels over een superlicentie beschikt. De Nederlander zou dus op elk moment in een Formule 1-wagen mógen stappen en zelfs deel kunnen nemen aan een Grand Prix. “Gelukkig heb ik die punten inmiddels binnen, indien je ooit genoodzaakt bent om in te vallen dan heb je ze natuurlijk wel nodig. Dat is trouwens een belangrijk detail: geen van de huidige, voor 2019 bevestigde reservecoureurs heeft daadwerkelijk een superlicentie.”

En daar heeft de trotse Fries een punt. Nicholas Latifi (Williams), Sergio Sette Camara (McLaren), Pietro Fittipaldi (Haas) komen op dat vlak immers nog tekort. Daar tegenover staat echter wel dat Jack Aitken (Renault) en Esteban Ocon (Mercedes) wél direct in actie zouden mogen komen. Wat er voor De Vries in het verschiet ligt, weet hij zelf nog niet. “In de komende winter kijken we wel verder wat er allemaal gaat gebeuren.”