Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Nyck de Vries

De Vries reageert op kritiek: "Verwacht je dat Hulkenberg volgende F1-race wint?"

Nyck de Vries keerde begin dit jaar terug in de Formule E, al zorgde dat nog niet echt voor succes. De Nederlander legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit hoe hij met kritiek omgaat.

De Vries Formula E
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Sam Bagnall

Het zijn twaalf drukke maanden geweest voor Nyck de Vries, mede omdat de Nederlander in drie verschillende categorieën heeft gereden. De Vries begon in 2023 als rookie aan een Formule 1-avontuur bij AlphaTauri en wees een Formule E-stoeltje bij Maserati en een WEC-stoeltje bij Toyota af. Met zijn overstap naar het zusterteam van Red Bull werd De Vries de eerste Formule E-coureur die de overstap naar de Formule 1 wist te maken. Maar zoals gezegd ging alles razendsnel voor de Formule E-wereldkampioen van 2020/21.

De Vries werd na tien races namelijk al vervangen door Daniel Ricciardo en kwam zo om de verkeerde redenen in het nieuws. Voor het grootste deel van 2023 had hij ineens geen stoeltje meer, maar gezien zijn snelheid, talent en natuurlijke aanleg was het niet verrassend dat er na een periode van bezinning snel aanbiedingen op tafel kwamen.

De coureur keerde begin 2024 namens Mahindra Racing terug in de Formule E en hij maakt inmiddels ook deel uit van het WEC-programma van Toyota. De Vries slaagde erin om de teleurstellingen achter zich te laten en stelde ook dat het Formule 1-avontuur een gesloten boek voor hem is. In een exclusief interview met RacingNews365 geeft De Vries aan dat hij een mooi programma heeft.

"Ik voel me geweldig", vertelt De Vries. "Ik ben heel blij bij Mahindra en met de programma's die ik heb. De combinatie van de Formule E en het WEC zorgt ervoor dat ik van de beide kampioenschappen kan genieten. Met Mahindra staan we nog niet waar we willen staan, maar we geloven allemaal in dit project. Ik zie dat we de hele tijd kleine stapjes zetten, ook al vertaalt zich dat nog niet per se in zichtbare resultaten. Wel bouwen we aan een fundament. Ik voel me dus heel goed."

Nieuwe generatie auto's

De Vries scoorde tot nu toe geen punten sinds zijn terugkeer in de Formule E, iets wat wellicht toe te schrijven valt aan het feit dat hij geen race-ervaring heeft met de auto's uit het Gen3-tijdperk. Het is het tweede jaar dat de Formule E de bolides gebruikt. De Vries testte de auto wel voor hij naar AlphaTauri vertrok, maar heeft nog tijd nodig om zich comfortabel te voelen in de Mahindra M10Electro.

"De auto is een beetje anders", vertelt De Vries. "Ik moet er nog steeds aan wennen en het kost wat tijd om volledig aan een auto te wennen. De nieuwe auto's zijn zeer specifiek, met een tweede motor aan de voorkant die ervoor zorgt dat we vertragen met de beide elektromotoren. Het klinkt simpel om een motor toe te voegen die je helpt af te remmen, maar het maakt de auto veel geavanceerder. Qua software en bediening is er veel meer mogelijk."

De Vries kon daarom ook nog niet echt tegen andere coureurs racen. "Tot nu toe heb ik het racen in een groep nog niet echt ervaren. Het is nog steeds een leerproces, maar dat geldt voor het gehele team. We genieten ervan."

Kritiek

Niet geheel verrassend krijgt De Vries ook kritiek nu hij in de Formule E rijdt, vooral omdat de goede prestaties nog uitblijven. Mahindra heeft het moeilijk nu het pakket niet competitief is, al zijn ze er wel open over. Het team is met een project voor de lange termijn bezig en De Vries zet zich onvoorwaardelijk in. Mahindra moet echter wel belangrijke veranderingen doorvoeren in de aanloop naar de introductie van de Gen 3.5-bolide voor seizoen 11 in 2025.

De Vries leest de kritiek niet, maar slaat wel terug naar degenen die hem en Mahindra bekritiseerden zonder kennis van de Formule E te hebben. "Allereerst ben ik me niet echt bewust van de kritiek. Ik denk dat het allemaal draait om verwachtingen en realisme. Ik lees het niet, want ik probeer negativiteit te vermijden. Hebben ze (de critici red.) de Formule E gevolgd? Zijn ze zich ervan bewust dat het team vorig jaar achteraan eindigde, zonder dat ze de hardware veranderden?"

De Nederlander verwijst ook naar de Formule 1. "Verwacht je dat Nico Hulkenberg de volgende Grand Prix gaat winnen? Eerlijk gezegd heb ik er niet veel over te zeggen. We richten ons op onszelf. We grijpen onze eigen, interne, kleine overwinningen, mede omdat we ze nog moeten pakken. Anders raak je gefrustreerd. Ik geniet echt van de vooruitgang, het team en het fundament dat we samen aan het bouwen zijn. Hopelijk volgt de beloning op korte termijn."

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi