Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De Vries vierde droomdebuut met duik in zee: "Nu weer terug in de realiteit"

De internationale media waren het wel gewend om over Nederlandse successen in de Formule 1 te praten, maar na de Formule 1 Grand Prix ging het toch ook vooral over Nyck de Vries. Hij blikt in de week na zijn spraakmakende debuut terug op het F1-weekend. Hij doet zijn verhaal in een exclusief gesprek met RacingNews365.

Het is enkele dagen na de spraakmakende Formule 1 Grand Prix van Italië als RacingNews365 in gesprek gaat met Nyck de Vries, de meest besproken coureur van het afgelopen weekend. Hij stapte op zaterdagmiddag in de Williams, versloeg teamgenoot Nicholas Latifi, plaatste zich voor Q2, startte uiteindelijk als achtste en pakte met de negende plaats twee WK-punten. Vriend en vijand buitelden over elkaar heen om de Fries te roemen. Williams-teambaas Jost Capito stelde dat hij wel wist dat De Vries dit kon, maar dat hij zijn verwachtingen toch had overtroffen. Volgens Toto Wolff heeft De Vries laten zien wat hij waard is in de Formule 1 en Giedo van der Garde was in gesprek met RacingNews365 apetrots op zijn goede kameraad. "Dat soort dingen zijn mooi om te horen", klinkt het enkele dagen later nuchter in een exclusief interview met RacingNews365 . "Maar je moet het toch maar even doen. Het is niet vanzelfsprekend dat je zomaar instapt en precies levert wat er van je verwacht wordt. Dus dat is mooi om te horen, maar je moet het dan nog maar wel eventjes waar maken." Nyck de Vries genoot intens van het weekend dat voorbij vloog, maar een dag later was alles weer bij het oude, zo legt hij uit: "Alles is als een flits voorbijgegaan en de call was heel erg laat, dus er was weinig tijd om overal bij stil te staan. Dat was misschien maar goed ook, maar eigenlijk zijn we nu wel weer terug bij de realiteit. Dan ga je toch vrij snel over tot de orde van de dag. Maar ik heb zeker genoten van wat ik de afgelopen 72 uur mee heb mogen maken." "Je leeft helemaal op een wolk en je bent aan het nagenieten van wat er is gebeurd, maar op een gegeven moment moet je verder en dat punt werd dan ook redelijk snel wel bereikt." Wat betekent 'terug in het oude ritme' concreet? Hoe zag zijn maandag na de GP er bijvoorbeeld uit? "Op maandagochtend ben ik even de zee in gegaan en heb ik op een handdoek gelegen en vanaf de middag ging het terug naar normaal."

De Vries sprak niet met Albon

De Vries nam het stoeltje over van Alexander Albon, toen bij hem blindedarmontsteking werd geconstateerd. Was er op enig moment contact tussen de twee coureurs? "Nee, we hebben elkaar niet gesproken", aldus de De Vries, die ervanuit gaat dat Albon in Singapore weer achter het stuur zit, net zoals ook door Williams is gecommuniceerd. "Dat is ook wat ik heb begrepen, dus ik heb dezelfde informatie als jullie." De Vries kwam flink verkrampt uit de auto en maakte er nooit een geheim van dat het rijden van de Grand Prix een fysiek zware beproeving was. Maar suggesties dat de auto niet helemaal op maat was, kloppen niet", zo legt hij uit. "Een Formule 1-stoeltje is natuurlijk geen sofa", lacht De Vries. "Helemaal comfortabel wordt het nooit, je zal altijd na zo'n lange tijd achter het stuur wel ergens last van krijgen, maar over het algemeen zat ik comfortabel in de auto." De Vries is een echte allrounder, een blik op de auto's waarmee hij afgelopen seizoen alleen al heeft gereden onderstreept dat. Hij reed het volledige seizoen in de Formule E, reed meerdere vrije trainingen in de Formule 1, nam deel aan grote enduranceraces als de 24 uur van Le Mans én hij deed een IndyCar-test. Heeft de noodzaak om zich steeds aan te passen aan ander materiaal hem geholpen zich snel aan te passen binnen Williams? "Ja, zonder twijfel. Ik ben sowieso over het algemeen een voorstander van zo veel mogelijk racen. Dat is toch waar het om draait en autosport is niet een sport à la voetbal, tennis op basketbal. Dat zijn sporten die je op dagelijkse basis kunt beoefenen. Wij beoefenen onze sport enkel in raceweekenden. Dat is een beperkende factor. Natuurlijk heb je tegenwoordig de simulatoren, maar dat is uiteindelijk toch niet helemaal de realiteit."

De Formule 1 is natuurlijk wel de Formule 1

Nyck de Vries

De Vries is vertrouwd met veel verschillende soorten auto's en in alle type auto's gaat hij snel, zo heeft hij afgelopen weekend des te meer aangetoond. Welke auto past qua eigenschappen het beste bij hem? "De Oreca 07 LMP2-auto (de auto waarmee hij onder andere voor Racing Team Nederland uitkwam, red.) vind ik een hele complete auto en daarmee strijd ik in een heel competitieve competitie, maar elke auto heeft wel zijn charme. Juist daarom is het leuk om die variatie te hebben en om de kans te krijgen om in al die kampioenschappen uit te komen. Daar komt natuurlijk wel bij dat de Formule 1 de Formule 1 is..." Als elke auto zijn charme heeft, zijn we toch benieuwd wat hem in het bijzonder aansprak aan de Williams waarmee hij naar de negende plaats op Monza reed. "Dat die competitief was", klinkt het resoluut. "Het was een goed weekend voor Williams. De auto is heel efficiënt op low downforce-circuits. Het beloofde daarom sowieso een goed weekend te worden. De auto was goed in balans en daarmee competitief genoeg om in de top tien te rijden." En dat deed de Vries met P9 op overtuigende wijze: "Ik hoop dat ik mijn supporters op deze manier trots heb kunnen maken." De Vries heeft er geen geheim van gemaakt graag fulltime de overstap te willen maken naar de Formule 1, maar over zijn toekomst is nog niks duidelijk. Natuurlijk vroegen we hem ernaar. Dat lees je later op RacingNews365. Dit interview werd afgenomen voor de ontmoeting van De Vries met Helmut Marko .

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi