Problemen voor Max Verstappen De Nederlandse hoop in bange dagen kende een lastig begin van zijn Grand Prix-weekend. Max Verstappen moest tijdens de eerste vrije training zijn Red Bull voortijdig parkeren vanwege een versnellingsbakprobleem, tot overmaat van ramp vloog de viervoudig GP-winnaar in de openingsfase van de tweede oefensessie achterwaarts tegen de muur. Waar Verstappen met zo’n goed gevoel richting Silverstone trok, is de stemming op vrijdagavond duidelijk iets bedrukter. Ferrari en Mercedes op elkaars lip In Oostenrijk leek Mercedes de betere wagen te hebben: met name in kwalificatietrim was de W09 onhoudbaar. Op het circuit van Silverstone bonden de zilverpijlen hun zevenmijlslaarzen direct weer onder, ditmaal greep Ferrari op vrijdag in. Sebastian Vettel was sneller dan rivaal Lewis Hamilton in de tweede training, al moet daarbij worden vermeld dat de Brit een rappere tijd reed in de eerste sessie. Het verschil in baantemperatuur kan daarbij doorslaggevend zijn geweest – in de tweede training was het aanzienlijk warmer dan in de eerste sessie. Wat daarbij tevens opviel was het speelse gemak waarmee Vettel zijn longruns, op de zachte compound, wist af te werken. Grosjean weer met beide benen op bodem In de eerste acht (!) races van dit seizoen wist Romain Grosjean zijn Haas niet in de punten te rijden – dat, terwijl teammaat Kevin Magnussen met enige regelmaat in de top tien bivakkeerde. Het geluk lachte Grosjean in Oostenrijk toe en de Fransman sloeg zijn slag met P4, maar de jubelstemming waarin Haas de Red Bull Ring verliet is na een dagje trainen op Silverstone alweer omgeslagen in frustratie. Grosjean raakte naar eigen zeggen het knopje van de DRS niet goed en vloog daardoor op hoge snelheid van de baan. Chassis nummer drie is kapot, het heilige chassis nummer één (waarmee Grosjean in Oostenrijk reed) bestaat nog uit een geheel. Force India bij de les, Alonso en Hülkenberg rukken op Alleen dit weekend is hij erbij: Force India-eigenaar Vijay Mallya, woonachtig in Londen, kan niet naar het buitenland reizen omdat zijn paspoort om juridische redenen is ingenomen. De GP van Groot-Brittannië is voor het derde opeenvolgende jaar de enige wedstrijd die door de rijke Indiër kan worden bezocht en het lijkt diens team goed te doen: Esteban Ocon en Sergio Perez maten zich met de beste subtoppers van het veld. McLaren, dat in de afgelopen week een beuk te incasseren kreeg door het vertrek van Eric Boullier, kon de vrijdag met opgetogenheid besluiten: Fernando Alonso reed namelijk een sterke zesde tijd. Nico Hülkenberg is de aangewezen persoon om de Renault-meubelen te redden: de geelzwarten kwamen tijdens de iets frissere ochtendsessie tekort, maar dankzij haar Duitse rijder werd er ’s middags een zevende plek genoteerd. Vandoorne en Hartley moeten achter hun oren krabben Alonso is zoals gezegd op een keurige zesde plaats terug te vinden, Pierre Gasly besloot de tweede training – ondanks een half uur voor tijd stil te zijn gevallen – op P13. Beide heren staan daarmee ruim voor hun teamgenoten, twee rijders die al langer in het verdomhoekje opereren. Over Brendon Hartleys aanwezigheid in de Formule 1 valt sowieso te twisten en de kans dat de Nieuw-Zeelander volgend jaar terugkeert, lijkt met de week kleiner te worden. Om niet als een Daniil Kvyat of een Jolyon Palmer te eindigen zal Stoffel Vandoorne hard aan het werk moeten: Alonso mag dan wel de teamleider bij McLaren zijn, een verschil van acht tienden is véél te groot.
Meest gelezen