vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

De vrijdag op Silverstone: wat viel er op?

Van tevoren is het lastig voorspellen, maar na de vrijdag ontvouwt het patroon van een Grand Prix-weekend zich meestal wel. Racingnews365 blikt terug op de eerste dag van het Britse raceweekend en stelt de vraag: wat viel er op?

Problemen voor Max Verstappen

De Nederlandse hoop in bange dagen kende een lastig begin van zijn Grand Prix-weekend. Max Verstappen moest tijdens de eerste vrije training zijn Red Bull voortijdig parkeren vanwege een versnellingsbakprobleem, tot overmaat van ramp vloog de viervoudig GP-winnaar in de openingsfase van de tweede oefensessie achterwaarts tegen de muur. Waar Verstappen met zo’n goed gevoel richting Silverstone trok, is de stemming op vrijdagavond duidelijk iets bedrukter.

Ferrari en Mercedes op elkaars lip

In Oostenrijk leek Mercedes de betere wagen te hebben: met name in kwalificatietrim was de W09 onhoudbaar. Op het circuit van Silverstone bonden de zilverpijlen hun zevenmijlslaarzen direct weer onder, ditmaal greep Ferrari op vrijdag in. Sebastian Vettel was sneller dan rivaal Lewis Hamilton in de tweede training, al moet daarbij worden vermeld dat de Brit een rappere tijd reed in de eerste sessie. Het verschil in baantemperatuur kan daarbij doorslaggevend zijn geweest – in de tweede training was het aanzienlijk warmer dan in de eerste sessie. Wat daarbij tevens opviel was het speelse gemak waarmee Vettel zijn longruns, op de zachte compound, wist af te werken.

Grosjean weer met beide benen op bodem

In de eerste acht (!) races van dit seizoen wist Romain Grosjean zijn Haas niet in de punten te rijden – dat, terwijl teammaat Kevin Magnussen met enige regelmaat in de top tien bivakkeerde. Het geluk lachte Grosjean in Oostenrijk toe en de Fransman sloeg zijn slag met P4, maar de jubelstemming waarin Haas de Red Bull Ring verliet is na een dagje trainen op Silverstone alweer omgeslagen in frustratie. Grosjean raakte naar eigen zeggen het knopje van de DRS niet goed en vloog daardoor op hoge snelheid van de baan. Chassis nummer drie is kapot, het heilige chassis nummer één (waarmee Grosjean in Oostenrijk reed) bestaat nog uit een geheel.

Force India bij de les, Alonso en Hülkenberg rukken op

Alleen dit weekend is hij erbij: Force India-eigenaar Vijay Mallya, woonachtig in Londen, kan niet naar het buitenland reizen omdat zijn paspoort om juridische redenen is ingenomen. De GP van Groot-Brittannië is voor het derde opeenvolgende jaar de enige wedstrijd die door de rijke Indiër kan worden bezocht en het lijkt diens team goed te doen: Esteban Ocon en Sergio Perez maten zich met de beste subtoppers van het veld. McLaren, dat in de afgelopen week een beuk te incasseren kreeg door het vertrek van Eric Boullier, kon de vrijdag met opgetogenheid besluiten: Fernando Alonso reed namelijk een sterke zesde tijd. Nico Hülkenberg is de aangewezen persoon om de Renault-meubelen te redden: de geelzwarten kwamen tijdens de iets frissere ochtendsessie tekort, maar dankzij haar Duitse rijder werd er ’s middags een zevende plek genoteerd.

Vandoorne en Hartley moeten achter hun oren krabben

Alonso is zoals gezegd op een keurige zesde plaats terug te vinden, Pierre Gasly besloot de tweede training – ondanks een half uur voor tijd stil te zijn gevallen – op P13. Beide heren staan daarmee ruim voor hun teamgenoten, twee rijders die al langer in het verdomhoekje opereren. Over Brendon Hartleys aanwezigheid in de Formule 1 valt sowieso te twisten en de kans dat de Nieuw-Zeelander volgend jaar terugkeert, lijkt met de week kleiner te worden. Om niet als een Daniil Kvyat of een Jolyon Palmer te eindigen zal Stoffel Vandoorne hard aan het werk moeten: Alonso mag dan wel de teamleider bij McLaren zijn, een verschil van acht tienden is véél te groot.

RN365 Special
Grootste Formule 1-schandalen: de loden balletjes van Tyrrell

In de terugkerende rubriek ‘Formule 1-schandalen’ belicht RacingNews365 deze keer de loden balletjes van Tyrrell, een laatste poging om de strijd met de turbowagens aan te gaan.

Lees meer