Cyril Abiteboul stond al jaren als teambaas aan het hoofd van het Renault Formule 1-team, maar kreeg te horen dat er voor hem geen plek meer was nu het team verder zou gaan als het Alpine F1 Team. Die aankondiging kwam als een verrassing en voor velen was het gissen naar het hoe en waarom van zijn vertrek, maar Renault-CEO Luca de Meo zorgt voor opheldering. "Dat vraagstuk is echter wel gecompliceerd", zo wordt hij geciteerd door het Duitse RTL . "Maar met de nieuwe identiteit breekt een nieuw hoofdstuk aan voor het Formule 1-team. En die stap was moeilijker te zetten met leidinggevende figuren uit het verleden die het team in een andere richting stuurden." Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar vandaag de dag is Renault's motorsporttak Alpine veel meer een geïntegreerd onderdeel van de Renault Group dan het Formule 1-team onder de naam Renault ooit was: "Als er steun nodig was vanuit Renault, dan kwam men wel over de brug, maar het liefst hield het moederbedrijf het F1-team op afstand." Dat is met ingang van 2021 dus veranderd, aangezien Alpine 'één van de vier pijlers' is van Renault, samen met de pijlers Renault, Dacia en Lada. "Nu dat zo is hebben we mensen nodig die weliswaar deel uitmaken van het kleine, wendbare Alpine, maar die tegelijkertijd voeling houden met het grote Renault", vervolgt De Meo, die samen met Laurent Rossi sinds juli 2020 de make-over van het team uittekende. Rossi is de nieuwe managing director en ook MotoGP-icoon Davide Brivio werd aangetrokken door het team in de rol van race director. De klassieke job van teambaas bestaat niet meer, het team wordt nu op dagelijkse basis geleid door Rossi en Brivio, met Marcin Budkowski als managing director. Het ontslag van Abiteboul was dus niks persoonlijk, maar hij paste simpelweg niet meer in de nieuwe strategie van het team. Abiteboul heeft het al die jaren dan ook 'goed gedaan', aldus De Meo.
Meest gelezen