Na veelbelovende resultaten tijdens zijn juniorjaren haalde Red Bull Pierre Gasly in 2014 bij het juniorteam. Drie seizoenen en onder andere een GP2-titel later werd hij naar de Formule 1 gehaald, waar hij bij Toro Rosso kon wennen aan het grote racegeweld. Dat deed hij niet onverdienstelijk. Na één vol seizoen bij Toro Rosso mocht hij al de overstap maken naar Red Bull. Door het plotselinge vertrek van Daniel Ricciardo naar Renault schoven Gasly naar voren om het gat op te vullen, maar dat de Australiër de eerste keuze was van Helmut Marko en co, dat mocht duidelijk zijn. Dat Gasly destijds plan B was werd snel duidelijk toen hij het niveau van Max Verstappen niet kon volgen en de hele eerste seizoenshelft op grote afstand in het middenveld rondreed. Tijdens de zomerstop hakten Marko en co. dan ook de knoop door en werd de Red Bull-droom van Gasly bruut verstoord. Hij moest een stap terug doen en wederom bij Toro Rosso gaan racen, terwijl Alexander Albon de omgekeerde weg bewandelde. Velen dachten dat de degradatie het einde van de Formule 1-carrière van de destijds 23-jarige coureur zou betekenen. In de negen resterende races die de Fransman na de zomerstop kreeg om zich te bewezen, wist hij Marko en co. echter te laten zien dat hij toch een man van de toekomst was. Met enkele solide races en als kers op de taart een prachtige tweede plaats tijdens de Grand Prix van Brazilië had Gasly zich weer in de kijker gespeeld. Een tweede kans bij Red Bull kreeg hij in 2020 niet, maar bij het nieuwe Toro Rosso, genaamd AlphaTauri, mocht hij de kar gaan trekken. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
En hoe...
Alle Red Bull-misère wist hij van zich af te schudden en bij AlphaTauri groeide Pierre Gasly de afgelopen maanden uit tot de absolute kopman van het Red Bull-zusterteam. Terwijl Daniil Kvyat qua punten ver achter loopt op de andere coureurs uit het middenveld, kruist Gasly haast elke week de degens met coureurs als Daniel Ricciardo, Sergio Perez en Carlos Sainz. Niet voor niets kreeg hij een contractverlenging bij AlphaTauri en werd hem door iedereen binnen het Red Bull-management op het hart gedrukt dat hij dé toekomst is van het Italiaanse team. Toch denkt Gasly dat hij een Red Bull-stoeltje in de toekomst af kan dwingen. "Ik ben zeker gegroeid", zo vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365 . "Vorig jaar was mijn tweede echte Formule 1-seizoen, dit is mijn derde. Ik ken het team beter en heb een sterkere relatie met de monteurs waarmee ik werk." "Ik denk dat je ook wel kan stellen dat ik een betere coureur ben dan vorig jaar, maar tegelijkertijd denk ik ook volgend seizoen weer wat sterker te zijn. Dat hoort bij de ontwikkeling die je als coureur doormaakt. Ik ben op vele vlakken verbeterd en kan mezelf op vele vlakken ook nog verder verbeteren. Ook bij het AlphaTauri-management zijn de prestaties van Gasly niet onopgemerkt gebleven. Teambaas Franz Tost looft zijn stercoureur. "Gelukkig blijft hij bij ons team. Hij is enorm getalenteerd en is zeer snel. Hij won een race, hij kent het team, hij kent de monteurs. Als we hem een goede auto geven in 2021, dan ben ik er zeker van dat hij nog meer succes zal beleven bij AlphaTauri." Ook de technische directeur van het Italiaanse team steekt de loftrompet over de voormalig GP2-kampioen. "Hij rijdt echt verdomd goed en past perfect bij het team. Hij werkt geweldig samen met de monteurs en presteert optimaal. Hij is zeer gemotiveerd en motiveert ook iedereen om hem heen. Bovendien klikt het goed met zijn auto en is hij weekend in, weekend uit heel snel", aldus de Brit. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Wat brengt de toekomst voor Pierre?
In 2021 ligt zijn toekomst dus bij AlphaTauri. Voor nu vindt Gasly dat prima. Hij voelt zich meer dan prima in Faenza. "Ik voel me goed, ik ben blij met mijn engineers. Zij geven me alles wat ik nodig heb om competitief te zijn. Ik weet dat we nog beter kunnen, maar we weten wat we moeten doen. We blijven pushen en proberen de goede resultaten te herhalen." Nu hij voor het eerst twee volledige seizoenen achter elkaar betrokken is bij het team, hoopt hij meer verantwoordelijkheid te kunnen nemen en zich te ontpoppen tot de ware leider van AlphaTauri, zo vertelt hij. "Van beide kanten snappen we van elkaar wat er nodig is om competitief te zijn. Het team weet welk materiaal ze mij moeten geven zodat ik snel kan zijn, maar tegelijkertijd weten we ook wat we nog beter kunnen doen. Dat is een belangrijk onderdeel van mijn werk, om hen de juiste kant op te sturen, zodat we steeds sneller worden en hoger eindigen in het kampioenschap voor de constructeurs." Toch wil Gasly in de toekomst verder kijken dan AlphaTauri en zijn geluk bij Red Bull weer beproeven. Voor teambaas Christian Horner is de Fransman voorlopig echter het boegbeeld van AlphaTauri en zal hij daar furore moeten maken. "Hij is een belangrijk onderdeel van AlphaTauri", legt de Red Bull-voorman uit. "Het is niet meer alleen een juniorteam, het is een zusterteam. We zijn blij voor Pierre, hij doet het in die omgeving heel goed en het team is ook blij met hem. Waarom zouden we hen opbreken? Hij heeft nog een lang contract bij Red Bull, maar we hebben het hem heel duidelijk gemaakt tijdens de onderhandelingen dat zijn toekomst vanwege de veranderende doelen van het team bij AlphaTauri ligt." De vraag is echter of Pierre zich daarin zal schikken. Als hij in 2021 wederom de sterren van de hemel rijdt, dan hoopt hij stiekem toch dat hij de overstap kan maken naar het team van Max Verstappen. Daar wil hij naar eigen zeggen wereldkampioen worden. "Ik heb vaak gezegd, mijn toekomst ligt bij Red Bull, ik ben toegewijd aan hen. Ik ben blij met hen samen te kunnen werken en het is mijn plan om succesvol te zijn in de Formule 1. Ik wil vechten voor raceoverwinningen en wereldtitels. Hopelijk kan ik dat waar maken bij Red Bull. We zullen zien wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar momenteel is dat mijn plan", aldus de filosofische woorden van de jonge coureur. Met medewerking van Dieter Rencken. Wie wordt de nieuwe teamgenoot van Verstappen? Hulkenberg is de ideale kandidaat, en zal zich compleet wegcijferen voor Max Verstappen. Dat denken althans autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder in de nieuwste RN365-podcast terugblikken op de race in Imola en vooruitblikken op de nieuwe teamgenoot van Verstappen.
Meest gelezen