Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Duitsland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 Grand Prix Oostenrijk 2019

De zeer grote invloed van Oostenrijkers in de moderne Formule 1

De negende ronde van het Formule 1-seizoen 2019 wordt gehouden in Oostenrijk, op de Red Bull Ring nabij het dorpje Spielberg. Anno 2019 zijn er geen Oostenrijkse deelnemers aan de Grands Prix, maar desondanks speelt het land een bijzonder grote rol in de koningsklasse van de autosport.

Geloof het of niet: Oostenrijk heeft een behoorlijk succesvollere Formule 1-geschiedenis dan Nederland. Inderdaad, momenteel staat er geen Oostenrijker aan de start en is er een Nederlander behoorlijk aan de weg aan het timmeren, maar de verhoudingen hebben behoorlijk lang anders gelegen. Met de recentelijk overleden Niki Lauda en de enige postume wereldkampioen Jochen Rindt kan Oostenrijk liefst vier wereldtitels overleggen. Bovendien deed naast het tweetal ook Gerhard Berger een duit in het zakje wat betreft Grand Prix-overwinningen.

Met Red Bull Racing staat er een Oostenrijks team op de grid, alhoewel de wagens van de renstal in het Britse Milton Keynes worden gebouwd. Vanwege de afkomst van eigenaar Dietrich Mateschitz wordt echter het Oostenrijkse volkslied gespeeld als een coureur van Red Bull Racing zegeviert. Red Bull Racing is sinds 2005 actief in de Formule 1 en wist sindsdien al 59 Grands Prix te winnen, zestig maal op poleposition te staan en als klap op de vuurpijl liefst viermaal zowel de rijders- als de constructeurstitel te veroveren.

Red Bull Racing is een bijzonder belangrijke speler in het moderne Formule 1-landschap. Ga maar na: in tegenstelling tot Ferrari en Mercedes kan het team niet bogen op een sterk automerk dat de Formule 1-tak van centen voorziet. Red Bull Racing is wat dat betreft een privateer, al wordt men natuurlijk al jaar en dag gesteund door automerken – in het tweede jaar door Ferrari, sindsdien lange tijd door Renault en vanaf 2019 door Honda. Desalniettemin bewijst Red Bull Racing dat het ondanks de macht van de autofabrikanten toch mogelijk is om in het huidige F1-milieu zelfs als niet-automerk mee te strijden om de podiumplaatsen en zo af en toe zelfs om de overwinningen.

Met dank aan het succes van Red Bull Racing keerde Spielberg terug op de Formule 1-kalender. Na een periode als Österreichring door het leven te zijn gegaan deed de koningsklasse het circuit, destijds A1 Ring genaamd, tussen 1997 en 2003 zeven keer aan. Vanaf 2014 wordt de Oostenrijkse Grand Prix weer georganiseerd. De contouren van het circuit zijn gelijk gebleven, de naam is omgedoopt naar het wereldberoemde energiedrankjesmerk.

De meest succesvolle Oostenrijkse autocoureur aller tijden is recentelijk overleden. Niki Lauda had tot zijn dood een flinke vinger in de pap bij het Formule 1-team van Mercedes. De Oostenrijker zorgde er hoogstpersoonlijk voor dat superster Lewis Hamilton McLaren verliet om voor het team van Mercedes te rijden – een move die destijds als compleet onverwachts werd bestempeld. Lauda bleek achteraf de architect van een ongekend dominante periode.

			© Mercedes AMG
	© Mercedes AMG

Aan het hoofd van het Mercedes-team staat Toto Wolff, ook een Oostenrijker. De zakenman is sinds 2013 betrokken bij de renstal die vanaf 2014 elke rijders- en constructeurstitel heeft gewonnen. Gedurende drie seizoenen had Wolff zelfs belangen in twee teams: alvorens de blik enkel op Mercedes ging, was Wolff tevens aandeelhouder van Williams. Zijn finest hour beleefde Wolff tijdens zijn thuisrace in 2014: tijdens de Oostenrijkse GP kwamen rijders van Mercedes en Williams op de plaatsen één (Nico Rosberg), twee (Lewis Hamilton), drie (Valtteri Bottas) en vier (Felipe Massa) over de eindstreep.

Dat Wolff succesvol is staat buiten kijf – de Oostenrijker mag zichzelf tot de beste teambazen uit de Formule 1-geschiedenis scharen, gezien zijn fenomenale erelijst. Iemand die graag in de voetsporen van zijn landgenoot zou treden, is Andreas Seidl. De voormalige teambaas van de WEC-tak van Porsche (driemaal winst tijdens de 24 uur van Le Mans, drie keer wereldkampioen) is sinds 1 mei werkzaam voor McLaren. Goed, Seidl heeft geen invloed gehad op de bouw van de competitieve MCL34, maar valt niet zomaar met zijn neus in de boter. De invloed van Seidl is direct merkbaar bij McLaren, dat sinds zijn komst een nieuwe stap voorwaarts lijkt te hebben gezet.

In de persoon van Franz Tost wandelt er nog een derde Oostenrijkse teambaas op de paddock. Tost is sinds de begindagen van het team betrokken bij Toro Rosso en zorgt anno 2019 er nog altijd voor dat de Italiaanse renstal in juiste banen wordt geleid. De 63-jarige Oostenrijker is niet bang om zijn mening te geven en werkt nauw samen met het door Oostenrijkers geregeerde machtsblok van Red Bull Racing.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Die Oostenrijkers zijn natuurlijk de eerdergenoemde Mateschitz en zijn rechterhand, Dr. Helmut Marko. Van alle Oostenrijkers in de paddock is Marko mogelijkerwijs het meest invloedrijk. De talentscout maakte hoogstpersoonlijk het debuut van (ga er even voor zitten) Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat, Max Verstappen, Pierre Gasly en Alexander Albon mogelijk. Zes van de huidige twintig rijders – dertig procent van het totale veld!

Last but not least
, snel over het hoofd gezien maar daarom zeker niet minder belangrijk – voormalig Formule 1-coureur Alexander Wurz, uiteraard een Oostenrijker, staat aan het hoofd van ‘rijdersvakbond’ GPDA. De 45-jarige, in zijn actieve loopbaan goed voor drie F1-podiumplaatsen en twee Le Mans-zeges, is zegsman en voorzitter van de organisatie die de belangen van de rijders behartigt. Wurz bezoekt vrijwel elke Grand Prix in zijn hoedanigheid als GPDA-voorzitter.

Wat betreft Oostenrijkse racetalenten loopt het momenteel niet storm. De laatste Oostenrijkse deelnemer aan een Grand Prix was Christian Klien, die in de slotrace van 2010 voor de laatste keer aan de start van een Grand Prix verscheen.

1 reactie