Als er op je cv onder meer McLaren's F1 supercar, de Lotus Esprit, verschillende Subarus en enkele van F1's meer opvallende liveries - zoals mooie Brabhams en bijzondere Benettons - staan, dan heb je zeker het recht om je mening te geven over het launchseizoen van de Formule 1. Zo vroegen we vorig seizoen Professor Peter Stevens, ontwerper van bovengenoemde iconische wagens, om een kritische blik te werpen op de grid van het 'nieuwe tijdperk' van de sport. Hij vond Alfa Romeo's metallic rood destijds bijzonder opvallend - hij beoordeelde deze wagen met een 9 - terwijl Mercedes' terugkeer naar "zilver op een of andere manier zowel het beste als het slechtste vond. Het team had het zilver moeten mengen met zwarte flitsen", vond hij. Voor dit seizoen voorziet Peter, een F1-superfan, onze lezers opnieuw van een aantal nogal pittige observaties. nadat hij alle recente F1-launches op zijn smartphone bekeek. Dat is belangrijk, want het is het apparaat naar keuze van de gemiddelde F1-fan. Hoe, vraagt de goede professor zich af, zullen de 2023 auto's bij de fans in het oog springen en hun aandacht trekken? Artikel gaat verder onder de afbeelding van de McLaren F1 sportwagen ontworpen door Peter Stevens.
Het oordeel van Professor Stevens
In veel opzichten verschillen Formule 1-auto's niet van productieauto's op de weg, omdat ze het resultaat zijn van vele compromissen. Gewoonlijk zijn compromissen voor personenauto's gebaseerd op de kosten van onderdelen, fabricagetijd, bedieningsgemak en bouwkosten. Het financiële Formule 1-reglement zorgt ervoor dat budgetplafonds en hoe en wanneer er geld wordt uitgegeven een steeds groter probleem wordt. Dat leidt tot compromissen, omdat de kosten van elk onderdeel moeten worden afgewogen tegen het gewicht ervan. In de jaren '80 en '90 woog de lak op een F1-auto ongeveer drie kilogram, maar door de recente trend om vinylfolie te gebruiken (vandaar de overvloed aan matte afwerkingen) zou het gewicht aanzienlijk minder moeten zijn. Hier komt echter het compromis: het marketingteam zal zeggen dat ze ruimte op een auto hebben verkocht aan een bedrijf met een specifieke huisstijl- en -kleur, maar het engineeringteam zal zeggen dat ze het gewicht met een paar gram moeten verminderen, dus kleur is een no-no. De grid van 2023 geeft dan ook een nogal saai beeld, met een overheersende zwarte kleur. Artikel gaat verder onder de afbeelding van Stevens in zijn klassieke, vooroorlogse Ford Hot Rod.
Zwart, zwarter, zwartst
Aan de andere kant is het onmogelijk om de tientallen kleine, complexe aerodynamische onderdeeltjes van de 2023-bolides dusdanig zorgvuldig te wrappen of verven dat de gewichtsbesparing het verschil kan maken. Door alle subtiele dingen in zwart carbon te laten, wordt ook de kans op kopiëren geminimaliseerd, en worden de kosten van de onderdelen gedrukt. Weer dat budgetplafond! Wat we op tv dus zullen zien, is een 'zwarte auto, met een vleugje blauw, en een blokje roze' als het een Alpine is, terwijl een zwarte auto met een dun bandje turquoise 'Mercedes' moet zijn. Een zwarte auto met een beetje rood is een Alfa Romeo. Een zwarte auto met wat meer groen bovenop en een gele streep is een Aston Martin. Dan zien we een zwarte auto met wit bovenop en een spettertje rood op de vleugels: Haas. Nog een zwarte auto met een witte bovenkant, maar met donkere vleugels - wie zou dat kunnen zijn? Ah, een AlphaTauri! Een zwarte bolide met stukjes rood hier en daar en rood aan de zijkanten zou 'Ferrari' moeten betekenen, maar pas nadat je goed hebt gekeken merk je dat op... Een zwarte auto met de bekende rode en gele stierenkoppen is eigenlijk een zwarte auto met blauwe vlakken om het gewicht van al dat blauw te besparen! De aan de achterkant volledig zwarte auto is een blauw met zwarte Williams, en dat levendige oranje/turquoise gemengd met zwart moet wel een McLaren zijn! Daarom, beste mede-fan: wees bereid om de helderheid en het contrast op uw tv te verhogen of te worstelen met de helderheid op uw laptops of zelfs uw mobiele apparaat te lozen! Ik kan me niet voorstellen hoe nachtraces eruit zullen zien, noch kan ik zelfs speculeren over de vraag of de lichtste auto zal winnen, aangezien ze allemaal even donker zijn!
Meest gelezen