Doel van de vergadering is om de lijnen uit te zetten voor de toekomstige Formule 1 motoren. Tot en met 2020 ligt de samenstelling van de motoren vast, en wordt er gebruik gemaakt van de huidige V6-motoren. Na deze periode wil de FIA dat er met motoren geracet wordt die eenvoudige zijn qua techniek en veel goedkoper zijn. Bij het overleg waren naast de vier bestaande motorleveranciers ook ook Audi, Porsche, Aston Martin, Alfa Romeo, Cosworth, Ilmor, McLaren Automotive, Zytek Automotive en Magneti Marelli aanwezig. Namens de FIA waren Jean Todt, Marcin Budkowski, Charlie Whiting, Fabrice Lom en Wolfgang Hatz aanwezig, terwijl Ross Brawn de FOM vertegenwoordigde. De komende maanden moet er meer duidelijkheid komen over de samenstelling van de toekomstige F1-motoren. Eerder werd al bekend dat de 1.6 V6-motor waarschijnlijk gehandhaafd blijft, maar dat de complexe hybride systemen vervallen. Gesproken is over een V6 die ruim 1000 PK levert en gebruikt maakt van KERS. De motoren worden uitgerust met een bi-turbo. Groot discussiepunt is nog of de turbo en het KERS-systeem een standaard systeem wordt of niet. Met name Red Bull is groot voorstander van standaard systemen die ontwikkeld worden door een externe partij. Hierdoor worden de verschillen tussen de diverse motoren kleiner en kunnen de kosten omlaag. De invloed van de fabrikanten neemt ook af, iets waar zij fel tegenstander van zijn.
Meest gelezen