Nadat Rusland Oekraïne binnenviel, handelde de FIA en de Formule 1 snel. De Grand Prix van Rusland werd onmiddellijk van de 2022-kalender gehaald. Enkele dagen later verscheurde de FOM het contract met de Russische promotors, waardoor deze in ieder geval de komende jaren - en misschien wel nooit - niet meer terug zal keren op de kalender. In 2023 komt daar naar alle waarschijnlijkheid de Grand Prix van Las Vegas voor terug. De deal is nog niet rond, maar de komende maanden wordt er bevestiging verwacht over een derde race in de Verenigde Staten. Wie kan er dit jaar nog in het gat springen? We zetten de mogelijkheden op een rij.
Portugal
De Grand Prix van Portugal verscheen de afgelopen twee jaar al op de Formule 1-kalender. Het is een leuk circuit en in de Algarve heeft men bewezen te weten hoe het een Grand Prix-weekend moet organiseren. Het is echter de vraag of Portimao een realistische optie is, aangezien er al heel veel in Europa wordt geracet.
Duitsland?
Een andere optie zou zijn een Grand Prix in Duitsland. Het is nog steeds raar dat een autosportland als Duitsland niet op de F1-kalender staat, terwijl dat vroeger wel zeer normaal was. De Hockenheim- of de Nurburgring kan als dat moet invallen. De Nurburgring deed dat in 2020 al tijdens het door corona geplaagde Formule 1-seizoen. Waarom nu niet opnieuw?
Mugello?
Een derde race in Italië? Waarom niet! In 2020 was Mugello ook al een eenmalige klant in de koningsklasse. Ook daar zagen we een interessante race op het bochtige circuit. Misschien is het met de nieuwe wagens wel nog spannender! De vraag is echter of F1 zit te wachten op een derde race in Italië. Enorme nood aan de man voor races is er niet, in tegenstelling tot 2020, toen elke race in Europa werd toegejuicht ten tijde van de coronacrisis.
Turkije
Als we iets logischer na gaan denken dan moeten we ons toch iets verder naar het oosten verplaatsen. De Grand Prix van Rusland vindt namelijk plaats voorafgaand aan de races in Singapore en Japan. Dan is het voor het personeel, dat een triple header moet doorstaan, logischer om al enigszins in de buurt te zitten van de originele raceplek. Istanbul en Sotsji liggen niet ver van elkaar, dus het zou een logische vervanger zijn. Bovendien stellen races op het Istanbul Park-circuit de laatste jaren niet teleur.
Maleisië
Een andere optie, waar veel fans om zullen schreeuwen. Op Sepang zagen we tot aan 2017 altijd prachtige races en veel coureurs houden ook van het baantje. Bovendien ligt het pal naast Singapore, dus is het logistiek juist een heel goed idee om (eenmalig) terug te keren naar Maleisië voor een Formule 1-race. De laatste winnaar aldaar? Max Verstappen.
Bahrein?
Huh, die race staat toch al op de kalender? Ja, dat klopt, maar in 2020 zagen we daar ook twee races. Een tweede, kortere lay-out van het Sakhir International Circuit zou gebruikt kunnen worden, zodat we niet twee kopieën van races krijgen. Dit lijkt echter vooral een plan B te zijn, mocht het Formule 1-circus geen andere plek weten te vinden. Bahrein ligt niet al te ver van Sotsji af, dus de mogelijkheden zijn er wel.
Qatar
Qatar is een optie die realistisch lijkt. Vorig jaar werd er voor het eerst geracet en niet veel later tekende het land een tienjarig contract met de Formule 1. Dat contract gaat eigenlijk volgend jaar in, omdat men zich dit jaar in november wilde focussen op het aanstaande WK voetbal. Nu er in september echter een plekje is op de kalender, past dat weer beter in het Qatarese schema. De Formule 1 heeft bovendien 22 andere races klaarstaan, dus kan het voor race nummer 23 gewoon de hoogste bieder uitkiezen. In Qatar lijkt men dan ook de beste kaarten te hebben.
Meest gelezen