Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze 'contractloze' F1-coureurs kunnen Silly Season op gang brengen

Met het vertrek van Nyck de Vries en de comeback van Daniel Ricciardo is Silly Season eigenlijk al begonnen, echter zit er verder nog niet echt vaart in. Daar kunnen een aantal rijders verandering in brengen...

Hoewel er heel wat coureurs zijn die nog een meerjarig Formule 1-contract hebben lopen bij hun team, moeten meerdere coureurs dit seizoen achter de schermen druk onderhandelen voor een nieuw papiertje met een handtekening. Silly Season kan dus binnenkort lekker op gang komen, want maar liefst zeven coureurs zijn nog in onzekerheid over hun F1-toekomst. Wie zijn de heren die Silly Season, de coureurscarrousel in de F1, op gang kunnen brengen?

Hamilton, Hulkenberg, Magnussen

Als we het hebben over Lewis Hamilton en zijn contract bij Mercedes, dan zal niemand ontgaan zijn hoeveel er over wordt gepraat. Vrijwel ieder F1-weekend wordt er gevraagd naar een update, maar Hamilton en Toto Wolff willen nooit volledige duidelijkheid geven. Hamilton zegt dat 'zijn team' er achter de schermen mee bezig is en Wolff wil liever niet praten met 'zijn vriend'. Toch is een nieuw contract bijna een zekerheidje. Bij Haas is dat voor Nico Hulkenberg eigenlijk hetzelfde geval, al gaat dit natuurlijk niet om een megacontract met tientallen miljoenen, zoals Hamilton dat ongetwijfeld wel zal krijgen. The Hulk doet het echter goed bij Haas en het team is zeer te spreken over zijn comebackseizoen nadat Mick Schumacher zijn zitje verloor. Iedereen is tevreden, dus een verlenging komt er vast aan. Of dat het geval is bij Kevin Magnussen? Dat is nog even afwachten. De Deen wint nog niet van Hulkenberg, maar is ook weer niet slecht. Haas experimenteerde eerder met een jonge, nieuwe line-up, wat totaal flopte. Een ervaren Magnussen houden is dus geen gek plan, maar een junior naar de F1 brengen is dat ook niet...

Tsunoda en Ricciardo

Tja, de stoeltjes bij Red Bull en AlphaTauri. Met Helmut Marko als bikkelharde beslisser over wie er wel of niet mag blijven rijden, weet je nooit hoe lang je in een zitje kan blijven als je prestaties tegenvallen. Verstappen zit wel goed en ook over Sergio Perez is meermaals gezegd dat ze geen plannen hebben om hem te vervangen, maar hoe zit dat bij AlphaTauri? Yuki Tsunoda wordt regelmatig geprezen voor zijn rijkunsten en kon sneller zijn dan Nyck de Vries, maar we gaan in de tweede seizoenshelft pas zien hoe goed hij echt is nu Ricciardo naast hem komt rijden. Houdt de Japanner het vol naast een zeer ervaren Grand Prix-winnaar? Of komt AlphaTauri er nu achter dat ze toch beter in huis kunnen hebben? Dit geldt echter ook voor Ricciardo, want de afgelopen seizoenen voor zijn korte F1-exit (bij McLaren) waren absoluut niet zijn allerbeste. Bij Renault wist hij ook niet keihard te imponeren, maar Red Bull is al wel tevreden over zijn comeback. Mocht hij het goed doen in de tweede seizoenshelft, dan heeft hij zelfs kans op een plek bij het topteam. Maar het kan ook zo afgelopen zijn.

Zhou en Sargeant

Guanyu Zhou kan met de minder competitieve Alfa Romeo misschien niet altijd laten zien wat hij waard is, maar een ijzersterke indruk maken doet hij in ieder geval nog niet. Zhou en teamgenoot Valtteri Bottas rijden onzichtbaar in het middenveld en dat is natuurlijk niet handig voor een contractverlenging. Je wil jezelf op de kaart zetten. Daarbij gaan de geruchten de ronde dat de Chinese F1-markt niet zo hard groeit door Zhou. Dit was een van de argumenten om hem naar de koningsklasse te halen, samen met wat talent en een flinke zak geld. Dan blijft rookie Logan Sargeant nog over. Het niveau van Alex Albon haalt hij niet. Althans, nog niet? Dat moet hij in de tweede seizoenshelft bewijzen en eigenlijk al iets sneller: voor je het weet zijn de eerste topcoureurs uit de F2 gekaapt door andere teams en daarbij heeft Williams ook nog haar eigen opleidingsteam. Genoeg coureurs staan klaar en als de 'coureursbal' eenmaal begint te rollen, dan kan het snel gaan.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel