Silly Season is in volle gang. Vanaf het moment dat Sebastian Vettel aankondigde te stoppen met racen in de Formule 1 is de stoelendans om de twintig zitjes in de koningsklasse begonnen, met al een aantal onverwachtse overstappen. Fernando Alonso naar Aston Martin, Oscar Piastri naar McLaren... Hoe gaat de grid van 2023 er uitzien? Wie zien we volgend seizoen terug in de Formule 1 en wie juist niet? Een viertal coureurs moet in ieder geval vrezen voor haar stoeltje in de koningsklasse....
Daniel Ricciardo
Dat Ricciardo moet vrezen voor zijn stoeltje is meer dan logisch. Officieel heeft de Australiër nog een contract bij McLaren tot en met 2023, maar met de komst van Oscar Piastri, zoals RacingNews365 onthulde, en het meerjarige contract van Lando Norris is er geen plek meer bij de Britse renstal. Mogelijk zien we de goedlachse coureur toch nog op de F1-grid van 2023, want achter de schermen wordt er gekeken of hij het vrijkomende stoeltje bij Alpine kan krijgen. Na de overstap van Alonso naar Aston Martin en Piastri die tóch niet naar Alpine gaat, is daar een plaats over. Het is echter wel een pijnlijke overstap voor Ricciardo. Zijn huidige team laat hem vallen, maar probeert nog wel een zitje te regelen bij het team waar zij juist een jong talent van hebben 'gekaapt'. Een contract voor Ricciardo is nog alles behalve zeker, maar erg veel andere opties heeft Alpine ook niet.
Nicholas Latifi
Al sinds zijn Formule 1-debuut presteert Nicholas Latifi ondermaats. Vrijwel altijd wordt hij ingemaakt door zijn concullega aan de andere kant van de garage. Nu ook door Alexander Albon, die na een 'tussenjaar' in de F1 een stuk beter presteert en een meerjarig contract bij Williams te pakken heeft. Latifi heeft nog een contract tot eind 2022. Of deze verlengd wordt, dat is nog maar de vraag. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met een flinke zak geld die Latifi meeneemt naar Williams. Maar heeft de Britse renstal, nu eigenaar van investeringsmaatschappij Dorilton Capital, het geld van Latifi nog wel nodig? Een jong talent - of een bekende zoals Nyck de Vries - kan anders zomaar op de grid verschijnen bij het team.
Mick Schumacher
Bij Haas-coureur Mick Schumacher is een stijgende lijn te zien, maar écht overtuigend is de zoon van Michael Schumacher nog niet. Even werd de jonge Duitser genoemd als opvolger van zijn mentor, Vettel, bij Aston Martin. Dit stoeltje ging echter naar Alonso, waardoor er eigenlijk alleen maar plek over blijft bij zijn huidige werkgever. Met de stijgende lijn maakt hij zeker kans op een contractverlenging, maar hoe lang geven Haas en Ferrari Schumacher de kans om te groeien? Het voordeel voor hem is dat de Ferrari Driver Academy op dit moment aardig leeg is, vooral in de Formule 2. Toch kan een 'pay driver' of een jong talent juist interessanter zijn voor Haas.
Yuki Tsunoda
Met ondersteuning van Honda kreeg Yuki Tsunoda in 2021 een stoeltje bij AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull. Een overstap naar het topteam lijkt er echter niet in te zitten. De prestaties van Tsunoda en teamgenoot Pierre Gasly lijken anno 2022 dichter bij elkaar te zitten, maar dit is niet direct een goed gegeven. Gasly kent namelijk ook nog geen topseizoen. Hij heeft echter wel al een contract voor 2023 en AlphaTauri heeft meermaals laten weten dat de Fransman nog nergens anders naartoe gaat. Voor Tsunoda begint de tijd te tikken, want de steun van Honda is deels weggevallen nu de Japanners de sport zijn verlaten als motorleverancier.
Meest gelezen