Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze Formule 1-circuits gaan op de schop voor 2022

Voordat het Formule 1-seizoen van 2022 begint, zullen een aantal circuits op de schop gaan. Onder andere een van de meest iconische bochten zal er dit jaar iets anders uit komen te zien.

Drie Formule 1-circuits zullen er in 2022 anders uit komen te zien dan de fans gewend zijn. De verschillende locaties van de F1-kalender kijken constant naar het verbeteren van de veiligheid, maar ook naar betere inhaalmogelijkheden en meer plaats voor de toeschouwers. Hierdoor zien we een aantal veranderingen in België, Australië en in Spanje.

Spa-Francorchamps

Circuit Spa-Francorchamps krijgt een grote onderhoudsbeurt. Vrijwel het hele circuit verandert qua uiterlijk iets, al blijft de lay-out van het asfalt hetzelfde. Wel zal de Formule 1-fan gedag moeten zeggen tegen het iconische beeld van Eau Rouge/Raidillon, want rondom de bekende bochtencombinatie verandert er enorm veel. De veiligheid bij de iconische bocht wordt verbeterd door een grotere uitloopstrook te maken. De vangrails naast het begin van de bochtencombinatie verdwijnt eveneens. Ook komt er een enorme upgrade voor de bezoekers van het circuit, want naast de bochten wordt een enorme grandstand gebouwd met 4600 zitplaatsen en VIP-boxen. Bij meerdere bochten worden de uitloopstroken langer en de grindbakken groter. Daarnaast krijgt de infrastructuur van het circuit een broodnodige upgrade. Het oude circuit kende veel gebouwen welke toe waren aan vervanging. Met nieuwe grandstands en meer zitplaatsen belooft Spa-Francorchamps betere faciliteiten tijdens de verschillende race-evenementen.

Melbourne Grand Prix Circuit

Het Melbourne Grand Prix Circuit in Australië heeft eerder al een upgrade gekregen. Het was in 2021 al de bedoeling dat er geracet werd op het aangepaste circuit, maar door de coronapandemie kwam de GP van Australië (alweer) te vervallen. In 2022 staat de race echter weer op de kalender, inclusief een paar aanpassingen om de race spannender te maken. Bocht 1 en bocht 3 zijn breder gemaakt, waardoor er meerdere racelijnen mogelijk zijn en er beter kan worden ingehaald. Daarnaast wordt het circuit vanaf bocht 6 veel sneller doordat de langzamere bochten verdwijnen. Ook hier moet het makkelijker zijn om een inhaalactie uit te voeren. Bocht 13 en bocht 15 krijgen ook een kleine make-over.

y4JE9ePFnmE

Circuit de Barcelona-Catalunya

Ook het Spaanse Circuit de Barcelona-Catalunya is bezig met een grote verbouwing. Over een aantal weken worden de testdagen hier (deels) gehouden, maar eerst wordt er het een en ander aangepast. Zo krijgt de paddock een upgrade en wordt de run-off bij de bocht waar Lewis Hamilton en Nico Rosberg in 2016 crashten, aangepast. Hier wordt de uitloopstrook groter, met als doel de veiligheid voor alle raceklassen verhogen. Ook krijgen alle bochten een nieuwe, veiligere muur.

1482261274645827585

The new protection wall at Turn 4! pic.twitter.com/d0RgymCC4c — Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) January 15, 2022

Circuit of the Americas

Het Circuit of the Americas, afgekort COTA, zal na klachten van de Formule 1-coureurs aangepast worden. In 2021 waren de rijders niet te spreken over alle hobbels in het circuit. Doordat COTA op een relatief zachte ondergrond van Austin is gebouwd, verzakken er regelmatig stukken van het circuit. Voordat de GP van de Verenigde Staten in 2022 verreden wordt, is er een nieuwe asfaltlaag aangebracht.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal