Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze geheimen geeft Aston Martin al prijs over de 2022-bolides

Aston Martin is het derde F1-team dat haar 2022-bolide heeft onthuld, maar is het eerste team dat al écht wat geheimen prijsgeeft. Dit zijn de meest opvallende eigenschappen van de AMR22.

Aston Martin was het eerste team dat de nieuwe Formule 1-bolide voor 2022 in vol ornaat presenteerde. Haas en Red Bull kwamen nog met een nietszeggende render en een dummy-auto, maar de renstal van Sebastian Vettel en Lance Stroll presenteerden haar échte exemplaar, die een dag later gelijk in actie komt op Circuit Silverstone. In tegenstelling tot bij Red Bull valt er dus wel al het nodige af te lezen aan de auto die door het leven gaat als de AMR22. Wat te denken van de nieuwe livery? De roze accenten van vorig jaar, ingegeven door de vertrokken sponsor BWT, zijn verdwenen. Limoengroene accenten geven de auto nu een extra fris tintje.

Ovale sidepods maken plaats voor vierkante exemplaren

Zoomen we in op de details, dan vallen direct de vierkante luchtinlaten van de sidepods op. Men probeert het een ronde aanblik te geven door de aanzet van de sidepod zwart te kleuren, maar de daadwerkelijke inlaat is toch echt vierkant. Dit verschilt van het 'standaard' FIA-ontwerp, dat vorig jaar werd gepresenteerd aan de Formule 1-fans. Hier zagen we juist een ovale luchtinlaat.

Bodywork heeft uitstulpingen door Mercedes-motor

Boven de cockpit zien we iets dat wel vertrouwd aandoet. De luchtinlaat op de bovenkant laat dezelfde drie luchtkanalen naar de motor zien als in voorgaande jaren. Vreemd is dat niet, want hoewel de auto radicaal anders is, is de Mercedes-motor grotendeels hetzelfde gebleven. Hierdoor zijn ook de uitstulpingen in het bodywork aan de zijkant te zien, te herkennen aan de sponsoring van 'crypto.com', om zo plaats te bieden aan de krachtbron.

Diffuser nieuwe stijl

Lopen we iets verder naar achteren en spieken we onder de achtervleugel, dan lijkt een groot deel van de diffuser te ontbreken. Echter, de complexe diffusers zoals we die kennen van voorgaande jaren zijn in combinatie met de sterkere nadruk op ground effect verleden tijd. Mogelijk houdt Aston Martin alsnog wat kleinere toepassingen aldaar verborgen, maar in grote lijnen is dit hoe de achterkant van een nieuwe F1-auto eruitziet.

Missend onderdeel bij de AMR22?

Over photoshoppen gesproken. Zien we daar nu een compleet asymmetrische voorwielophanging, of is er sprake van een wel hele grote fotoshop-fout? De pushrod die we rechts op de afbeelding wel zien, zien we links niet terug.

Korte neus met hangend vleugelelement

Bij de voorkant van de bolide valt ook de relatief korte neus op. Deze stopt voor het onderste dwarselement van de voorvleugel, waardoor deze onderste plaat lijkt te zweven. Dat onderste del lijkt daarnaast wat meer te 'hangen', terwijl de platen daarboven op de klassieke wijze over elkaar heen schuiven.

Brede Aston Martin-bolide met sleuven in het bodywork

Bekijken we de auto van boven dan valt op dat het brede bodywork vrij ver naar achter doorloopt, om pas laat naar binnen af te buigen en zo alsnog de 'cokebottle shape' te creëren. Bovendien zien we ontzettend veel sleuven in het bodywork, die dienen als koeling. Deze ontbraken nog bijvoorbeeld in de renders van Haas.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"