Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze Red Bull-problemen hinderden Verstappen in Hongarije

Het was een weekend met twee gezichten voor Red Bull. Tijdens de vrije trainingen en kwalificatie kwamen ze er niet aan te pas, omdat de RB16 niet wilde, maar tijdens de race rechtte het team toch weer de rug. Het team gaat op zoek naar antwoorden en hopelijk oplossingen.

Een grote klaagzang van zowel Max Verstappen als Alexander Albon na afloop van de vrije trainingen en de kwalificatie. De Red Bull-bolide gedroeg zich niet zoals gehoopt. Zelfs na een hele nacht zwoegen en zweten van vrijdag op zaterdag kregen de Red Bull-engineers de problemen niet verholpen. Helmut Marko sprak na afloop van de teleurstellende kwalificatie - Verstappen kwalificeerde als zevende, Albon als dertiende - over mogelijk fundamentele problemen aan de RB16. Verstappen vatte de problemen kort maar krachtig samen: "Dit is niet goed, we hebben geen grip en geen balans." Ook Albon was allesbehalve tevreden en stond met zijn mond vol tanden. "We moeten even samen gaan zitten." Gevraagd wat er volgens hem precies fout ging tijdens de kwalificatie, wist hij geen helder antwoord te geven. "Een beetje van alles. Het zijn een boel dingen. We moeten de problemen beter uit gaan vogelen." Op zondag werd echter plotseling toch de weg omhoog ingezet. Verstappen en Albon wisten zich naar voren te werken en finishten als tweede en vijfde en de laatstgenoemde was simpelweg verbaasd dat zijn bolide zich nu wel goed gedroeg. Als Christian Horner na afloop van het Grand Prix-weekend in Hongarije door onder meer RacingNews365 gevraagd wordt hoe het toch kan dat de kwalificatie en de race voor Red Bull als dag en nacht verschilden, moet hij het precieze antwoord eveneens schuldig blijven.

Ik denk dat er aerodynamisch iets niet werkt zoals zou moeten

Christian Horner

"We zien inderdaad dat we tijdens de race dichter op Mercedes zitten dan tijdens de kwalificatie. In de race hebben ze desalniettemin nog steeds een voordeel ten opzichte van ons", aldus Horner, voordat hij verder ingaat op de manier waarop de auto zich op zaterdag gedroeg. Een gooi naar de oorzaak van het probleem durft de Brit namelijk wel te doen. Het heeft volgens hem hoogstwaarschijnlijk te maken met de aerodynamica van de RB16. "Ik denk dat er op het gebied van de aerodynamica van onze auto ergens iets zit dat zich niet gedraagt zoals het moet." "Het is nu een kwestie van het leren te begrijpen van de problemen, want in sommige condities werkt de auto wel gewoon naar behoren. We weten dat onze auto in de basis een goede wagen is, maar momenteel gedraagt hij zich niet zoals onze simulaties hadden voorspeld." "We moeten er dan ook voor zorgen dat we die problemen gaan begrijpen en dat de auto gaat doen wat hij moet doen, wat vooralsnog nog niet het geval is geweest", zo legt de Red Bull-teambaas uit. Gelukkig kan er nu een week extra hard gewerkt worden, iets wat momenteel al gebeurt. "Uiteindelijk hebben we dit weekend veel data kunnen verzamelen, dus momenteel wordt er keihard gewerkt om die problemen te begrijpen en op te lossen voor de komende races", aldus Horner. Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"