Op het supersnelle stratencircuit in Jeddah zal de bandenslijtage opnieuw een rol van betekenis gaan spelen. Waarschijnlijk niet zo'n grote rol als op het zeer ruwe Bahrain International Circuit, maar Pirelli heeft met de bandenkeuzes voor dit weekend wel wat extra onzekerheid in het spel gebracht. Ten opzichte van vorig jaar is er namelijk voor gekozen om zachtere banden mee te nemen, wat natuurlijk tot gevolg kan hebben dat de banden harder slijten. Bovendien spelen de hoge temperaturen een rol.
In totaal presenteert Pirelli vier mogelijke strategieën voor de GP van Saoedi-Arabië, waarvan er drie maar één pitstop bevatten. Daarbij zijn er verschillende opties qua banden. In de eerste optie start je op de mediums en wordt de enige pitstop tussen rondje 16 en 22 gemaakt, om de race vervolgens op de harde band uit te rijden. Je kunt ook op de harde band starten, om tussen rondje 28 en 34 te stoppen en die banden in te ruilen voor de mediums.
Er is ook de optie om op het zachte rubber te starten en na een vroege stop, tussen ronde 10 en 16, te switchen naar de harde banden en zo de race uit te rijden. Een tweestopper behoort ook tot de mogelijkheden. Het devies vanuit Pirelli? Starten op de mediums, ga tussen rondje 10 en 16 naar de harde band en maak tussen ronde 28 en 34 opnieuw een stop en schroef er weer harde banden onder.
Voordeeltje voor Norris
Als we dan naar de beschikbare bandensets kijken per coureur, zien we dat alle topcoureurs in ieder geval niet belemmerd worden in hun keuze. Ze hebben allemaal namelijk nog twee nieuwe setjes harde banden over, net als één setje van de mediums. Maar als we een blik werpen op de zachte banden, is er één coureur met een voordeel.
Dat is de coureur die al vroeg in Q3 in de fout ging, namelijk Lando Norris. De Brit had nog een setje over van de zachte banden, die hij tijdens zijn tweede run onder de McLaren had kunnen schroeven, maar zover kwam het niet. Norris kan daar nu nog gebruik van gaan maken en vanaf P10 letterlijk de aanval inzetten op de zachte band. Hij heeft als enige coureur nog een nieuw setje over, en ook nog twee gebruikte setjes zachte banden achter de hand.
De andere topcoureurs, waaronder Max Verstappen, hebben drie gebruikte setjes van de zachte band over. Wellicht kiest Norris er wel voor om de zachte banden al tijdens de start te gebruiken, omdat dat extra grip geeft. En posities die je bij de start wint, hoef je later niet meer te pakken. Voor de rest lijkt het een tactisch steekspel te gaan worden, met name wie als eerste de knuppel in het hoenderhok gooit wat betreft de pitstops. En we kunnen een safety car natuurlijk ook niet uitsluiten in Jeddah...
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!