Ondanks dat het GP-weekend in Imola een bijzondere is door de toevoeging van de sprintrace, waardoor de coureurs maar één vrije training hadden en zich direct op vrijdagmiddag moesten kwalificeren, bracht Red Bull een grote upgrade mee voor Max Verstappen en Sergio Perez. Daarbij focuste het team zich met name op de onderkant van de auto. De ontwikkeling van het team op dat vlak kan als een grote wijziging worden gezien, doordat het om een dubbele evolutie gaat: de Red Bull ging op dieet en werd aerodynamisch onder handen genomen.
Op aerodynamisch vlak heeft de ontwikkeling zichzelf toegespitst op het gebied onder de auto waar de luchtstroom gesplitst wordt, door hier een dubbele splitter met een extra vin toe te passen. Dit vertoont gelijkenissen met de F1-75 van Ferrari en de Aston Martin AMR22. De bedoeling is om de efficiëntie van de venturi-kanalen aan de onderzijde te vergroten. Deze hebben een niet zichtbare wijziging ondergaan, maar de constructie hiervan is nu lichter. De verbeterde Red Bull zou ongeveer vier kilo lichter zijn. Ten opzichte van de eerste wintertest is de RB18 van Verstappen en Perez al 15 kilo verloren. RacingNews365 vroeg aan de Nederlander wat hij merkt van de lichtere bolide. "Nou ja, ik vind het lastig om te zeggen. Vrijdag was een beetje een verstoorde dag, dan kan je het heel lastig vergelijken, maar het is zeker niet slechter en de auto is zeker lichter."
Meest gelezen