Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Deze upgrade moet Verstappen de zege bezorgen op Imola

Max Verstappen heeft dit weekend op Italiaanse bodem de beschikking over een verbeterde Red Bull RB18. Het legde hem op vrijdag en zaterdag geen windeieren, want Verstappen pakte de pole en won de sprintrace. Wat is er nieuw? Paolo Filisetti, technisch analist voor RacingNews365 legt het uit.

Verstappen Imola
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Ondanks dat het GP-weekend in Imola een bijzondere is door de toevoeging van de sprintrace, waardoor de coureurs maar één vrije training hadden en zich direct op vrijdagmiddag moesten kwalificeren, bracht Red Bull een grote upgrade mee voor Max Verstappen en Sergio Perez.

Daarbij focuste het team zich met name op de onderkant van de auto. De ontwikkeling van het team op dat vlak kan als een grote wijziging worden gezien, doordat het om een dubbele evolutie gaat: de Red Bull ging op dieet en werd aerodynamisch onder handen genomen.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

Op aerodynamisch vlak heeft de ontwikkeling zichzelf toegespitst op het gebied onder de auto waar de luchtstroom gesplitst wordt, door hier een dubbele splitter met een extra vin toe te passen. Dit vertoont gelijkenissen met de F1-75 van Ferrari en de Aston Martin AMR22.

De bedoeling is om de efficiëntie van de venturi-kanalen aan de onderzijde te vergroten. Deze hebben een niet zichtbare wijziging ondergaan, maar de constructie hiervan is nu lichter. De verbeterde Red Bull zou ongeveer vier kilo lichter zijn. Ten opzichte van de eerste wintertest is de RB18 van Verstappen en Perez al 15 kilo verloren.

RacingNews365 vroeg aan de Nederlander wat hij merkt van de lichtere bolide. "Nou ja, ik vind het lastig om te zeggen. Vrijdag was een beetje een verstoorde dag, dan kan je het heel lastig vergelijken, maar het is zeker niet slechter en de auto is zeker lichter."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen