Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Romain Grosjean

Deze vier eisen hebben de coureurs met het oog op de nieuwe Formule 1

In 2021 gaan de sportieve en technische reglementen in de Formule 1 op de schop. De coureurs verenigd in de GPDA zullen zich met het oog op 2021 hardmaken voor een viertal speerpunten.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Romain Grosjean, voorzitter van de GPDA, geeft op de donderdag in Duitsland in gesprek met onder andere RacingNews365 te verstaan dat de coureurs in ieder geval vier punten hebben die met het oog op 2021 verbeterd moeten worden.

"Als GPDA (voluit: Grand Prix Drivers' Association) zijn we het eens geworden over vier punten. Die punten hebben betrekking op banden, aerodynamica, het gewicht van de Formule 1-bolides en de verdeling van het geld tussen de diverse teams."

Volgens de Haas F1-coureur heeft men tijdens een recente bijeenkomst positief gereageerd op de input van de coureurs: "FIA-president Jean Todt heeft zijn support toegezegd en als de vier benoemde problemen opgelost kunnen worden, wordt de sport weer f*cking goed."

Grosjean licht zelf de roep om lichtere auto's in de koningsklasse van de autosport toe: "Toen ik in de Formule 1 begon waren de bolides ruim tweehonderd kilo lichter dan nu. Een terugkeer van tankstops kan het gewicht aan het begin van de race deels reduceren, maar we moeten op zoek naar een meer permanente oplossing."

De banden zouden naar verluidt minder snel oververhit moeten raken, terwijl de aerodynamica minder gevoelig moet worden voor luchtverstoringen van andere auto's. Een nieuwe verdeling van de inkomsten van de Formule 1 moet er voor zorgen dat de budgettaire verschillen tussen F1-teams kleiner worden.

Met medewerking van Joe van Burik.

3 reacties

    Analyse Live Formule 1 wintertest 20 februari