Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze vijf dingen vielen op tijdens de testweken in Barcelona

Na zes lange testdagen is de Formule 1-wereld weer wat wijzer geworden over het komende seizoen. Dit zijn de dingen die ons opvielen tijdens de eerste twee testweken.

Mercedes maakt indruk, maar lijkt ook kwetsbaar

Mercedes is en blijft voorlopig het te kloppen team in de Formule 1. Na jarenlange dominantie wist de equipe uit Brackley aan het begin van het zevende seizoen van het hybride tijdperk toch weer vriend en vijand te verrassen met iets nieuws, namelijk het DAS-systeem. Er is inmiddels al veel over geschreven en gepraat, maar wat buiten kijf staat, is dat de introductie van het innovatieve systeem aantoont dat het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, ook na zes kampioenschappen op rij niet zomaar op haar lauweren zal rusten. Ondanks het feit dat Mercedes de afgelopen twee testweken het meest productieve team was, met de meest verreden ronden (meer dan 900), vertoonde het Brits-Duitse pantser toch enkele haarscheurtjes. Ook op het motor-gebied heeft de renstal gepoogd om nieuwe hoogtes te bereiken, maar vooralsnog verloopt dat plan niet helemaal zoals gewenst. Meer dan eens zorgde een krachtbron uit Brixworth voor heel wat hoofdbrekens. Williams-coureur Nicholas Latifi kwam tot twee maal toe stil te staan, tot irritatie van het geplaagde Britse klantenteam van Mercedes, dat de testronden zo goed kon gebruiken in de zoektocht naar sportieve revanche voor het desastreus verlopen vorige seizoen. Ook in de eigen gelederen ging het twee keer fout bij Mercedes. Zowel Hamilton als Bottas ondervonden aan den levenden lijve dat de krachtbron van de Silberpfeilen nog niet feilloos is. Vooral in de strijd tegen de op het eerste oog sterk verbeterde Honda-krachtbron zal het voor Mercedes van groot belang zijn om al vanaf de eerste Grand Prix in Australië een sterke en vooral betrouwbare motor te hebben, met een kwalificatiemodus waar ze u tegen zeggen. Vooralsnog lijken niet alle radertjes in het geheel van de grootste Red Bull-concurrent van hetzelfde, gewenste, hoge niveau te zijn. Het belooft wat voor het verloop van het 2020-seizoen. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Red Bull is op tijd uit haar winterslaap ontwaakt

De afgelopen seizoenen kwamen de Red Bull- en Max Verstappen-fans vaak van een koude kermis thuis na afloop van de eerste Grand Prix van het seizoen, in Australië. Toegegeven, die eerste race vindt pas over ongeveer twee weken plaats, maar toch kan er veel hoop worden geput uit de testweken door iedereen die de Oostenrijkse renstal en haar coureurs Max Verstappen en Alexander Albon een warm hart toedraagt. Red Bull was snel, Red Bull was betrouwbaar. Honda was snel, Honda was betrouwbaar. De coureurs waren snel, de coureurs waren betrouwbaar. Op wat pirouettes en ophangingsproblemen hier en daar na waren er eigenlijk geen negatieve dingen te bespeuren in het Oostenrijkse kamp. Verstappen bleef er rustig onder. "We zien het in Melbourne wel", maar tegelijkertijd bevestigde hij wel dat het goed ging en dat de auto heel goed aanvoelde. Het team begint het seizoen - nu we de na de testweken de eerste, voorzichtige conclusies trekken - ongeveer op gelijke hoogte met Mercedes. Het lijkt er niet op dat de renstal nog wakker moet schrikken uit haar winterslaap. Als er gedurende het jaar met dezelfde progressie als tijdens de laatste seizoenen wordt doorontwikkeld, dan kunnen Formule 1-fans zich wel eens op gaan maken voor een ware titanenstrijd tussen enerzijds Max Verstappen en Red Bull en anderzijds Lewis Hamilton en Mercedes. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Ferrari speelt ofwel verstoppertje, of het heeft grote problemen

Het Ferrari-team was een van de meest opzienbarende teams tijdens de testweken. Daar waar concurrenten Mercedes en Red Bull meteen aantoonden dat de teams uit het middenveld weer minstens een jaar lang kunnen fluiten naar serieuze resultaten, zo gaf Ferrari hen toch nog een sprankeltje hoop. Zeker in de eerste week was het gissen naar de reden waarom Ferrari relatief traag haar ronden reed over het Spaanse circuit. "We doen het rustig aan", zo klonk het eerst aan de kant van de Italianen, maar al snel ging dat over in iets zorgwekkendere uitingen. "We lopen achter op de concurrentie", "Onze motor is niet meer zo goed als afgelopen jaar", zo klonk het tijdens testweek twee vanuit de Ferrari-garage. Red Bull en Mercedes twijfelden hieraan, maar plots, aan het einde van de tweede testweek, kwam de FIA met een bijzonder statement, waarin een rare uitleg stond over de ofwel legale ofwel illegale motor van de Italianen, waarmee ze in 2019 in opspraak raakten. Het statement was bijzonder, maar in de Formule 1-paddock werden er meteen verbanden gelegd met het zwakke optreden van Ferrari tijdens de testweken. Heeft Ferrari haar krachtbron op aandringen van de FIA terug moeten schroeven? Misschien zelfs helemaal opnieuw moeten ontwikkelen? Of valt het allemaal wel mee en voert het team het tempo van de SF1000 van Sebastian Vettel en Charles Leclerc in Australië gewoon weer op? Als dat niet het geval is, dan moet de Scuderia concurrenten Mercedes en Red Bull wellicht al vroeg in het seizoen laten gaan en in plaats daarvan over de schouders naar Racing Point en co. kijken. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kopiëren, plakken + een likje roze verf?

De nieuwe Racing Point werd al snel nadat ze voor het eerst het asfalt op ging door sommigen omgedoopt tot de 'Roze Mercedes', of 'Tracing Point'. Waarom? Omdat de RP20 verrassend veel gelijkenissen vertoonde met de Mercedes W10 van afgelopen seizoen. Het Britse team schaamt zich er zeker niet voor en geeft gewoon toe dat er inderdaad veel invloeden van de kampioensbolide van 2019 verwerkt zitten in het ontwerp van haar nieuwste creatie. En daarmee toonde Racing Point gedurende de testweken spierballen. Lance Stroll en vooral Sergio Perez imponeerden met relatief snelle tijden, waardoor het er vooralsnog op lijkt dat Racing Point zich tijdens de Grand Prix van Australië best of the rest mag noemen en de rest van het middenveld in de achtervolging moet op het roze gevaarte. Achter Racing Point lijken vooral Renault en daarachter McLaren en Alpha Tauri net als afgelopen seizoen de degens met elkaar te mogen kruisen voor de laatste plaatsen in de top tien, maar het zit net als in 2019 weer heel dicht op elkaar. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Achteraan het veld lijkt de pikorde onveranderd

Williams was een van de grote winnaars tijdens de testweken in Barcelona. Alleen het feit dat het op tijd op kwam dagen op het circuit in Montmeló, was al een overwinning op zich, zo vond ook teambazin Claire Williams. Daarnaast maakte het team ten opzichte van 2019 over een ronde bijna anderhalve seconde goed tijdens de testweken, maar alsnog lijkt het historische Britse team helemaal onderaan de pikorde te bungelen, zij het aanzienlijk dichter op de andere teams in de achterhoede dan vorig jaar. En welke teams de rest van die achterhoede vormen? Alfa Romeo en Haas, zo lijkt het. Het geplaagde Haas-team gaf tijdens de testweken geen signalen af dat ze vergeleken met 2019 een grote sprong voorwaarts te hebben gemaakt. Het was de enige renstal die niet door de barrière van 1.17 is gekomen en tevens het enige team waarvan beide coureurs tijdens de testweken in de muur eindigden. Alfa Romeo ging in Barcelona verder waar het vorig jaar was gebleven. Betrouwbaar, maar zonder echte snelheid om steevast mee te kunnen doen vooraan het middenveld. De eerste voorzichtige schets van de pikorde voor 2020 is dus gemaakt. Maar goed, de kanttekening is en blijft dat dit testweken waren en niet alle teams het achterste van hun tong zullen hebben laten zien in de Catalaanse zon. Over twee weken, als het Formule 1-seizoen in Melbourne echt helemaal losbarst, dan zullen we meer duidelijkheid krijgen. Wij zijn er klaar voor.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'