Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit had er kunnen gebeuren als Hamilton geen pitstop had gemaakt

Esteban Ocon heeft het onmogelijke gedaan en een hele race uitgereden op een set banden. De Fransman kwam met een flink gat in zijn rechter voorband aan de finish.

De laatste persoon die hij het flikte was Mika Salo, die in 1997 vijfde werd tijdens de Grand Prix van Monaco zonder ook maar een keer een pitstop te maken. Esteban Ocon deed het zondag ook in Turkije. Het had echter niet veel gescheeld of de Fransman had een lekke band gehad. Ocon kwam namelijk met een enorm gat in zijn rubberlaag aan de finish, nadat hij de volle raceafstand, 58 ronden, op dezelfde set intermediates had uitgereden. Artikel gaat verder onder de afbeelding

CU2qdUlNl2y

View this post on Instagram A post shared by Esteban Ocon®🇫🇷 (@estebanocon)

Natuurlijk is Ocon geen Hamilton en is Hamilton geen Ocon, maar kijkend naar de rondetijden van de Alpine-coureur, lijkt het de goede keuze te zijn geweest van Mercedes om de zevenvoudig kampioen een pitstop te laten maken. De laatste ronden van de race verloor Ocon tot wel 6 seconden per ronde op zijn voorgangers en werd hij bijna ingehaald door nummer elf Antonio Giovinazzi. Voor Hamilton was het gat naar de coureur op plek nummer zeven, Lando Norris, 24 seconden op het moment dat hij zijn pitstop maakte. De jonge Brit reed ronden in de 1.33, terwijl Hamilton voor het maken van zijn pitstop al 1.35 reed. Toen verloor hij al twee seconden per ronde, maar in de laatste ronden zal zijn verlies ongetwijfeld groter zijn geweest als hij net als Ocon zulke versleten banden had gehad. Zonder pitstop had Hamilton nog acht ronden door moeten rijden. Hij had dan gemiddeld drie seconden per ronde mogen verliezen. Met de kennis dat Ocon in zijn laatste ronden meer dan vijf seconden verloor, had het resultaat voor Hamilton potentieel veel slechter kunnen zijn. De Brit had ook veel meer battles gehad op het circuit en leek al meer van zijn banden te hebben gevraagd dan Ocon. Mercedes zag dat en speelde op safe. Pierre Gasly en Lando Norris kwamen er aan en er was nog maar één ronde de kans om hun te coveren met een pitstop. Dat deden ze, tot frustratie van Hamilton, die daar mee wel de vijfde plek veilig stelde. Of Hamiltons banden net als Ocon zo slecht zouden zijn geworden, zullen we nooit weten, maar de keuze van Toto Wolff en consorten lijkt de juiste te zijn geweest. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, legt de keuze nogmaals uit. "We gaan het natuurlijk nog eens uitvoerig checken, maar we zijn er vrij zeker van dat Hamilton die twee plaatsen (aan Perez en Leclerc, red.) toch wel zou zijn verloren zonder een pitstop. Het risico was dat we zelfs meer plekken zouden verliezen." "Als je kijkt naar Esteban: hij werd zes ronden voor het einde van de race ingehaald door Stroll en finishte uiteindelijk 17 seconden achter hem. Zo snel kan het dus gaan. Daar vreesden wij ook voor", zo verklaart de Brit, die de frustratie van Hamilton wel heel goed snapt. "Lewis kijkt altijd vooruit en hij is heel erg bezig met het kampioenschap. We verwachten niets anders dan frustratie vanwege die vijfde plek. We hebben een debrief gehad met hem en hij snapt onze beweegredenen. Het is gewoon frustrerend van hem, want op een gegeven moment dachten we dat hij het podium zou halen." "Er is wat teleurstelling, maar als we zien hoe we hebben gehandeld, dan denk ik dat het te midden van de titelstrijd verstandig was. Er komt een punt waarop je geen risico meer moet nemen en je je verlies moet nemen. Het zijn lastige beslissingen, maar je moet sterk zijn en deze nemen", aldus Shovlin.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi