Luca de Meo werd medio 2020 aangesteld als de nieuwe CEO van Renault en zijn aanstelling gaat niet zomaar voorbij. Vanaf 2021 gaat het Formule 1-team van Renault namelijk verder als Alpine F1 en ook binnen het management van het team zijn er enkele veranderingen doorgevoerd. Zo is Davide Brivio zondag door Alpine F1 aangesteld als 'racing director'. Het Franse team zal in de komende weken meer duidelijkheid geven over de rol van Brivio. Eerder werd al bekend dat Cyril Abiteboul het team heeft verlaten en dat Laurent Rossi de nieuwe CEO is van Alpine als geheel. Brivio maakte naam in de MotoGP-wereld, waar hij aan het begin van de eeuw aan het roer stond van het Yamaha MotoGP-team. De Italiaan zorgde er toen persoonlijk voor dat Valentino Rossi de gevoelige overstap maakte van het extreem succesvolle HRC Honda naar het op dat moment slecht presterende Yamaha. Bij Yamaha boekte Brivio grote successen met zowel Rossi als Jorge Lorenzo. Aan het einde van 2013 verliet Brivio de renstal om de overstap te maken naar Suzuki. Dat team maakte in 2015 haar officiële terugkeer in de MotoGP en uiteindelijk kreeg Brivio het vorig jaar voor elkaar om ook met Suzuki de wereldtitel te veroveren. Brivio toonde in de MotoGP-wereld meerdere keren lef door risicovolle keuzes te maken. Zo haalde hij Joan Mir na slechts één jaar ervaring in de Moto2-klasse al binnen bij het MotoGP-team van Suzuki. Uit die keuze en de keuze voor Rossi in 2004 blijkt dat Brivio niet bang is om zijn eigen pad te bewandelen. Beide keuzes pakte ook geweldig uit voor Brivio. Rossi won viermaal de wereldtitel bij Yamaha en Joan Mir veroverde in 2020 zijn eerste wereldtitel in de MotoGP met Suzuki. Doordat ook Mir's teamgenoot Alex Rins geweldig presteerde in 2020, werd door Suzuki ook de constructeurstitel gewonnen. Renault-CEO De Meo gaf in 2020 al meerdere keren aan dat het Formule 1-project van Renault/Alpine zeer belangrijk is en dat hij het Franse merk ook graag verder ziet gaan in de koningsklasse van de autosport. Daar staat echter tegenover dat het team wel zal moeten presteren en dat lijkt dan ook de achterliggende reden te zijn van de grote veranderingen bij Alpine F1. De keuze voor Brivio lijkt op het eerste oog ook zeer verrassend, aangezien de Italiaan geen enkele ervaring heeft in de wereld van de Formule 1. Toch is het vertrouwen van De Meo niet alleen op de prestaties van Brivio in de MotoGP gebaseerd. De huidige CEO van Renault maakte Brivio namelijk al mee tijdens zijn succesvolle periode bij Yamaha. Toen sponsorde FIAT enkele jaren het MotoGP-team van Yamaha. De Meo was op dat moment de marketingdirecteur bij FIAT en de Italiaan besloot toen om het Yamaha van Valentino Rossi te sponsoren. Die succesvolle samenwerking tussen De Meo en Brivio zorgde ervoor dat de laatstgenoemde in beeld kwam bij Alpine F1 toen De Meo de CEO van Renault werd. Brivio heeft in de koningsklasse van de motorsport bewezen dat hij langdurige projecten succesvol kan afronden en hij lijkt ook een leider te zijn die de juiste personen op de juiste plaats weet te zetten. Toch is het de vraag of de 57-jarige Italiaan ook in staat zal zijn om dit kunstje te herhalen in de Formule 1. Daar zal Brivio zijn netwerk nog op moeten bouwen. Ook is het interessant om te zien hoe Brivio om zal gaan met de persoonlijkheid van Fernando Alonso. De Spanjaard maakte het meerdere teambazen gedurende zijn F1-carriere niet makkelijk, omdat hij vaak geen blad voor de mond neemt. Toch liet Brivio door zijn uitstekende samenwerking met Rossi zien dat hij weet hoe hij een groot kampioen moet managen. Juist daarom lijkt De Meo ook voor Brivio te hebben gekozen. Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen