In 2020 was de hoop alom aanwezig dat Max Verstappen in zijn Red Bull de strijd aan kon gaan met Mercedes. Sporadisch lukte dat ook, maar genoeg om mee te strijden om de wereldtitel was het zeker niet. Aan het begin van het jaar was de auto vrij onstabiel en kon de achterkant van de wagen op elk moment zijn eigen wil krijgen. Die problemen werden uiteindelijk verholpen, maar de achterkant van de wagen blijft zeer bewegelijk. Volgens de Gazzetta dello Sport heeft Red Bull er voor gekozen om de achterkant van de wagen in 2021 juist nog verder op de limiet te ontwikkelen. Albon had daar afgelopen jaar veel moeite mee, maar Verstappen gaf aan dat hij een lossere achterkant wel fijn vond. Dit jaar zal hij daar dus opnieuw mee te maken krijgen. De 2021-bolide van Red Bull, die omgedoopt zal worden tot de RB16B , zal voornamelijk een doorontwikkelde versie zijn van de wagen van vorig seizoen. Het concept wordt niet tot nauwelijks omgegooid, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ferrari dat aerodynamisch nog zo veel mogelijk probeert te veranderen. Volgens de Italiaanse sportkrant probeerde Red Bull het in het begin van 2020 met een neus die was geïnspireerd door de Mercedes-neus, om zo de luchtstroom richting de achterkant van de wagen te optimaliseren. Dat mislukte echter, ook door problemen in de windtunnel , waardoor het team snel weer terug moest naar de tekentafel. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Volgens de Gazzetta ligt de focus bij Red Bull in aanloop naar het laatste seizoen met de huidige technische regulaties op twee aspecten. De voorophanging van de RB16B gaat op de schop en zal anders worden gevormd. In Abu Dhabi werd daar in december zelfs al mee getest. Ten tweede voert het ontwerpteam van Adrian Newey een aantal wijzigingen door op aerodynamisch gebied, die aansluiten op de opnieuw ontworpen versnellingsbak. Deze nieuwe versie zorgt namelijk voor meer ruimte achterin de wagen, waardoor er meer vrijheid ontstaat voor het ontwerp van de diffuser aan de achterkant van de bolide. Daardoor kan er weer meer downforce worden gevonden, die Red Bull en alle andere teams hard nodig zullen hebben. Dit jaar worden de regels omtrent de vloer namelijk aangepast, waardoor de downforceniveaus drastisch zullen dalen. Alle teams zijn hard bezig om die downforce weer terug te vinden en Red Bull lijkt daarin een belangrijke stap te hebben gezet. Tot slot wordt er ook in Japan niet stilgezeten. Honda heeft al meermaals door laten schemeren dat zij met een grotendeels gloednieuwe motor aan de start van het seizoen zullen verschijnen. Een efficiëntere verbrandingsmotor met verbeterde elektronica moet ervoor zorgen dat Max Verstappen en Sergio Perez zich vanaf dag één kunnen meten met Mercedes en kunnen strijden om de wereldtitel.
Meest gelezen