Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit zijn de nieuwe Formule 1-plannen voor 2021!

F1-eigenaar Liberty Media heeft in Bahrein de plannen gepresenteerd voor de 'nieuwe' Formule 1. Vanaf 2021 gaat de Koningsklasse van de autosport flink op de schop met eenvoudigere motoren en andere auto's.

Liberty Media zet in haar nieuwe F1-plannen in op meer competitie en actie op de baan. De sport moet minder complex worden, waardoor de kosten omlaag gaan en ook kleinere teams kans maken op een mooie klassering. De motoren voor 2021 worden eenvoudiger en de auto's krijgen een ander uiterlijk. Een groot deel van de plannen was al eerder besproken in de media. Zo blijft de huidige V6-motor behouden, maar neemt men afscheid van de complexe hybride technologie. De motoren worden uitgerust met een standaard KERS-systeem. Door het toepassen van eenvoudige technologie moeten de kosten omlaag gaan en het ook mogelijk zijn voor nieuwe motorleveranciers om in te stappen. Het toerental van de motoren gaat met 3000 RPM omhoog, waarmee het geluid moet verbeteren. De MGU-H verdwijnt, maar er komt een sterke MGU-K. De turbo en het KERS-systeem komen van een fabrikant om de kosten te drukken.

De Formule 1-teams krijgen een maximum budget opgelegd van $150 miljoen per jaar. Met de nieuwe verdeling van de inkomsten van de sport zouden teams nog maar voor $30 miljoen per jaar aan eigen sponsoring moeten zoeken. Het budgetplafond moet bijdragen aan een spannendere F1, plus nieuwe teams aantrekken. Ferrari krijgt als oudste team een startpremie van $50 miljoen per seizoen, wat de helft is van de huidige bonus. De andere motorleveranciers (Honda, Mercedes en Renault) krijgen een compensatie van $10 miljoen. Deze bedragen mogen door de teams niet gebruikt worden om te investeren in de auto's, maar gaat als bedrijfswinst de boeken in. Hiermee blijft het maximale budget voor alle teams gelijk. Doelstelling van Liberty Media is om ervoor te zorgen dat de auto's van 2021 geschikter zijn om echt te racen. Het inhaalprobleem moet verleden tijd worden en de coureurs moeten elkaar op eigen kracht in kunnen halen. Teams moeten nog wel hun eigen auto's blijven ontwikkelen, waarbij er geen standaardauto's komen zoals in de Indycar. De rol van de coureur moet groter worden, waarbij de doelstelling is dat de coureurs weer het verschil op de baan kunnen maken. Liberty Media pakt ook de besluitvorming in de Formule 1 aan. Door veto's van teams stranden plannen nu vaak voortijdig. In de toekomst is er alleen bij grote veranderingen nog een meerderheid van 75% nodig om de veranderingen door te voeren. Een panel van 10 vertegenwoordigers van de FIA, de F1-teams en het F1-management heeft stemrecht.

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"