De crash van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië staat nog bij menigeen op het netvlies gebrand. De directe gevolgen waren duidelijk: 0 punten op Silverstone, maar het totaalplaatje is aanzienlijk negatiever. Wat zijn alle gevolgen voor de Red Bull-coureur en zijn team in het vervolg van het seizoen. We zetten het voor je op een rijtje.
Gezondheid Verstappen
Dit punt is natuurlijk belangrijker dan welk punt dan ook. De klap die Verstappen maakte na zijn touche met Hamilton was gigantisch. 51G werd er gemeten, tot verbazing van velen. De Red Bull-coureur wist op eigen kracht uit zijn cockpit te klauteren, maar moest wel enigszins duizelig steunen op de FIA-dokter op weg naar de ambulance. Na een uitgebreide en zorgvuldige controle in het ziekenhuis mocht Verstappen zes uur na zijn crash weer naar huis. Na onder andere een CT-scan waren er geen bijzondere dingen ontdekt. Gelukkig maar. In Hongarije zal de Nederlander dus 'gewoon' van de partij zijn, maar toch zal de crash hem niet in de koude kleren gaan zitten. Alhoewel hij een afgetrainde sportman is, heeft zijn lichaam een aanzienlijke klap te verduren gehad. Hopelijk ondervindt hij daar geen hinder van als hij over 10 dagen alweer achter het stuur moet kruipen voor de vrije trainingen in Hongarije.
Het WK
De sportieve klap die Verstappen heeft moeten incasseren was ook aanzienlijk. Zelf scoorde hij 0 punten tijdens de Grand Prix, terwijl Lewis Hamilton er met 25 stuks aan de haal ging. Daardoor is zijn leiding in het WK geslonken tot slechts acht punten. Bij de constructeurs zag Red Bull door de crash - en door het waardeloze weekend van Sergio Perez - de voorsprong ook als sneeuw voor de zon verdwijnen. Nog drie punten zit er tussen de twee teams. De spanning is dus weer helemaal terug - niet dat deze weg was - en de verloren punten kunnen aan het einde van de rit wel eens pijn gaan doen. Tezamen met de klapband in Bakoe is Verstappen dus al minstens 43 punten verloren. Maar goed, als, als...
Het chassis
Het chassis van de RB16B waarmee Max Verstappen reed ten tijde van de crash, kan worden afgeschreven. Helmut Marko liet al doorschemeren dat zijn coureur in Hongarije met een nieuw chassis aan de start zou gaan verschijnen. Het is niet duidelijk wanneer Verstappen voor het laatst van chassis wisselde, maar het kan zowel een vloek als een zegen zijn. Veel beter rijden dan hij de afgelopen weken en maanden deed, zou haast niet kunnen. Met een nieuw chassis weet je het echter ooit. Zo wisselde Esteban Ocon in aanloop naar het afgelopen weekend van chassis na een aantal zwaar tegenvallende races en afgelopen weekend reed hij gewoon weer rond waar hij hoorde en leken zijn problemen opgelost. Bij Verstappen waren er echter geen problemen en nu er van begin af aan weer een nieuwe auto moet worden opgebouwd, is er altijd een gevaar dat het niet helemaal goed gaat. Natuurlijk is Red Bull een topteam met topmonteurs en -engineers, dus Verstappen zal er ongetwijfeld veel vertrouwen in hebben dat het goed komt. Toch kan het nieuwe chassis weer net eventjes wat anders aanvoelen dan de vorige.
Honda
Ook bij Honda zorgde de crash logischerwijs voor kopzorgen. De Japanse krachtbron achterin de RB16B van de Nederlander leek ook af te kunnen worden geschreven, maar bij Honda wilde men nog niet zo ver gaan. Ze denken de krachtbron nog te kunnen redden, al leek Helmut Marko daar nog niet helemaal van overtuigd te zijn. Mocht de motor of enkele onderdelen ervan het niet hebben overleefd, dan is de kans aanwezig dat Red Bull ergens in de slotfase van het seizoen nog een beroep moet doen op een extra krachtbron. Aangezien er maar 3 zijn toegestaan, kan dat een kostbaar grapje worden. Als er een vierde motor wordt gebruikt, dan betekent dat eigenlijk automatisch dat Verstappen een race dit seizoen achteraan het veld moet starten.
Budgetcap
Dat het een duur grapje is, blijkt ook uit de woorden van Marko, die vertelde dat de schade aan het chassis zo'n driekwart miljoen euro kost. Aangezien er dit seizoen een budgetplafond in werking is, betekent het dat Red Bull datzelfde bedrag niet kan besteden aan andere dingen. Waar gaat Red Bull op bezuinigen? Een update minder voor 2021, of misschien wat minder R&D op weg naar 2022?
Protest
Inmiddels heeft Red Bull zelfs een advocaat in armen genomen om te onderzoeken wat er gedaan kan worden. Volgens Helmut Marko is het penaltysysteem in de Formule 1 niet in orde en ook de schade zal Red Bull graag willen verhalen op Mercedes. Juridisch lijkt dit allemaal een hele lastige opgave, maar als het team van Verstappen zich er in vast wil bijten, dan kan dat gewoon. Wel kan het afleiden van de titelstrijd, dus de Oostenrijkse renstal moet goed inschatten welke strijd het naast de baan aan wil gaan.
De titelstrijd
Dan rest nog de vraag... hoe nu verder? Dat de titelstrijd niet meer hetzelfde zal zijn, lijkt duidelijk. De twee rivalen toonden naast de baan enorm veel respect voor elkaar, maar of dat nu nog het geval zal zijn, dat valt nog te bezien. Ongetwijfeld willen ze crashes gewoon voorkomen, maar nu de toon zo is gezet, lijkt het een kwestie van tijd te zijn voordat de twee nogmaals wheel zullen bangen. Al met al heeft de Britse Grand Prix zijn sporen achtergelaten. Zowel fysiek als mentaal, maar ook technisch en sportief. De gevolgen voelt Verstappen in zijn lijf, maar ziet hij ook op het scorebord, terwijl Red Bull het voelt in de portemonnee en net als Max in de puntentabel. Misschien zet het beide partijen wel extra op scherp en zal de titelstrijd er alleen maar beter op worden. We gaan het zien, we gaan het zien.
Meest gelezen