Met Max Verstappen op poleposition voor Fernando Alonso en de beide Mercedessen ging de Grand Prix van Canada van start. Verstappen had een uitstekende start en kreeg Lewis Hamilton achter hem aan die de positie van Alonso overnam.
In het middenveld waren Sergio Perez en Carlos Sainz volop aan het knokken waren. De Mexicaan stond daarbij als enige van de toppers op de harde band. Vooraan het veld nam Verstappen de touwtjes in handen. Alonso beet zich vast in Hamilton en probeerde met DRS om zijn verloren positie te heroveren. Het was koren op de molen van Verstappen die mede door het gevecht eenvoudig uit wist te lopen.
George Russell mengde zich ook in het gevecht tussen Hamilton en Alonso, maar achter de Mercedes-coureur ontstond een gapend gat naar Esteban Ocon die moederziel alleen reed. Perez zat vast in de DRS-trein en lang na tien ronden nog altijd op de twaalfde positie.
Russell bewees zichzelf een slechte dienst door hard de muur te raken, waarmee zijn race erop leek te zitten. Mercedes wist hem echter weer de baan op te sturen. Het zorgde ervoor dat de safety car de baan op kwam, waardoor de voorsprong van Verstappen teniet was gedaan. Alle coureurs die op medium waren gestart wisselden naar de harde band, met uitzondering van de beide Ferrari's. Wederom had de Italiaanse renstal een afwijkende strategie bedacht, maar ditmaal pakte die uitstekend uit.
Verstappen kende een uitstekende herstart terwijl Hamilton diverse coureurs in zijn nek had hijgen. Perez, niet gestopt, klom op naar de zesde positie en had plots weer zicht op de tweede positie, ware het niet dat zijn racepace erg tegenviel waardoor Hamilton eenvoudig wegliep ten opzichte van de Mexicaan.
Verstappen controleert eenvoudig
Verstappen controleerde wederom de race, waarbij hij het gaatje langzaam uitbouwde. Bandenmanagement was cruciaal op het stratencircuit en voor de Nederlander was er geen reden om het gaspedaal te diep in te trappen. Alonso wist in ronde 23 de tweede positie over te nemen van Hamilton.
Red Bull gaf Verstappen het sein dat hij vrij was om te pushen, maar de coureur klaagde over te weinig grip op de harde band. Desondanks liep hij nog altijd uit op Alonso, terwijl Hamilton verrassend weinig tempo had op zijn harde banden. Na dertig ronden waren de beide Ferrari's nog altijd niet gestopt, waarmee een eenstopper in de maak leek.
Nyck de Vries kende een anonieme race, tot hij Kevin Magnussen tegenkwam. De twee raakten elkaar in de eerste bocht, waarna De Vries een bocht later veel en veel te laat remde. Beide coureurs moesten rechtdoor, waardoor ze terugvielen naar de laatste posities in de race.
Perez wisselde na 38 rondjes naar de medium band, waardoor hij een positie verloor aan Albon. Ferrari counterde direct door Sainz en Leclerc naar binnen te halen voor een verse set van de harde band.
Van spanning was er geen sprake vooraan het veld. Verstappen, niet blij met zijn harde banden, hield het gaatje op zo'n vijf seconden tot Hamilton en Alonso de pits indoken. Hamilton koos voor de medium band, terwijl Alonso naar hard wisselde. Verstappen volgde een ronde later en wisselde naar de medium band.
Verstappen nam op zijn medium band verder afstand van Alonso, die eenvoudig stand hield ten opzichte van Hamilton. Voor Ferrari waren de vierde en vijfde plaatsen van Leclerc en Sainz een opsteker na een mislukte kwalificatie.
In het WK deed Verstappen wederom gouden zaken, want naaste belager Perez kwam niet verder dan de zesde plaats. Verstappen liep hierdoor wederom veel punten uit op zijn teamgenoot, waardoor het gat nu bijna 70 punten bedraagt.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Canada 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!