Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Door Verstappen aangewezen Red Bull-concurrent laat de strijd vooralsnog lopen

Momenteel lijkt er niets of niemand in staat te zijn om Max Verstappen en ook Sergio Perez het leven zuur te maken tijdens een Formule 1 Grand Prix. Zo gaat het seizoen 2024 gewoon weer verder waar we vorig jaar waren gebleven. Toch gebeurt er achter Red Bull van alles bij de concurrentie. Wie heeft na twee races de beste papieren om Red Bull dit jaar bij te halen? We maken een rondje langs de velden bij de andere topteams. Vandaag een kijkje in de keuken bij McLaren.

Verstappen Norris Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Een jaar geleden reed McLaren troosteloos rond in de achterste regionen van het Formule 1-veld. Een half jaar geleden stonden Lando Norris en Oscar Piastri om de haverklap samen met Max Verstappen op het podium. In 2024 zijn die podiumplekken er voorlopig nog niet gekomen en de vraag is of die er nog gaan komen.

In de winter van 2022/2023 ging het goed mis in de McLaren-fabriek. Ontwikkelingsdoelen werden gemist, updates faalden en met een hok van een F1-bolide verscheen men aan de start van het jaar. Tel daar betrouwbaarheidsproblemen bij op en je hebt een recept voor een dramatische seizoenstart.

Na een enorme update in de zomer, gevolgd door een tweede updatepakket iets later, ging het McLaren plots voor de wind. Daar waar Mercedes, Ferrari en Aston Martin bleven worstelen met (de doorontwikkeling van) hun bolides, leek de papaja wagen plots achter Verstappen de te kloppen auto te zijn.

McLaren de uitdager van Red Bull?

De afgelopen winter was menig F1-analist het erover eens: McLaren zal de grote uitdager moeten worden van Red Bull in 2024. Waarom? Men leek de bolide doorgrond te hebben en Red Bull-achtige stabiliteit te hebben gevonden. Geen gekke problemen met bandenslijtage of de stabiliteit, zoals bijvoorbeeld bij Ferrari en Mercedes. Geen vraagtekens over updates, zoals Aston Martin. McLaren moest dus de uitdager gaan worden.

Zelfs Verstappen was het daar mee eens. "Achter ons schommelden de prestaties in 2023 tussen de nummer twee en vier. Het zat dicht bij elkaar, dus wie onze belangrijkste concurrent gaat zijn hangt af van hun ontwikkeling. Het indrukwekkendste team, als je weet waar ze vandaan moeste komen, was absoluut McLaren. Het lijkt er dus op dat zij volgend jaar erg sterk kunnen zijn."

We spoelen even door naar de eerste twee races van McLaren in 2024. P6 en P8 in Bahrein, gevolgd door P4 en P8 in Saoedi-Arabië. Ja, het is nog erg vroeg voor harde conclusies, maar feit is dat het gat tussen Red Bull en McLaren een stuk groter is dan eind vorig jaar, zeker in de races.

De eerste voortekenen waren er al te zien bij de onthulling van de MCL38. Op het eerste oog ziet deze er namelijk grotendeels hetzelfde uit als de wagen van vorig jaar. Teambaas Andrea Stella moest toegeven dat de bolide niet zover was doorontwikkeld als gehoopt.

"Er zijn een aantal vernieuwingen aan de auto, maar niet alle punten die we willen aanpakken zijn klaar voor onze launch. Die gebieden worden nu de focus van onze ontwikkeling gedurende het seizoen en uiteraard zijn we daar al mee begonnen", zo zei Stella begin dit jaar.

De sterke en zwakke punten van McLaren

De MCL38 beschikt over een aantal sterke punten, zo vertelt teambaas Andrea Stella
"De tekortkomingen van onze auto zijn bij ons bekend. Op een circuit als in Djedda kwamen die duidelijk naar voren, net als de sterke punten overigens. De sterke punten heb je kunnen zien: iedereen die in de bochtige eerste sector achter onze wagen reed, verloor terrein. In snelle, vloeiende bochten waar je constant van richting wisselt en zwiepende stuurbewegingen maakt, reageert de auto zeer goed."

Maar ook over een aantal zwakke punten
"Als een bocht erg lang is, zoals de laatste bocht in Djedda en je lang in moet sturen, dan geeft de auto een beetje op en verliezen we veel tijd. Een andere tekortkoming is de topsnelheid op de rechte stukken. Dat zijn de twee dingen die erg duidelijk naar voren komen in Saoedi-Arabië, waar je lange rechte stukken hebt en een paar langzame bochten."

Volgens Norris is het DRS-effect eveneens een zwak punt
"In de kwalificatie kost het ons 0,3 seconde op Red Bull en andere auto's. Dat is heel veel tijd, goedkope rondetijd. Het is lastig om te begrijpen, maar we werken er hard aan. Er komen ook wat updates aan. We hebben zeker werk aan de winkel, we hebben wat duidelijke zwakke punten, maar we moeten gaan kijken welke we het eerst aan willen pakken."

Ontwikkeling

Toch lijkt tevredenheid te overheersen bij McLaren, ondanks de stap terug die het team heeft gedaan in de pikorde. Op het oog moeten ze namelijk samen met Mercedes en Aston Martin strijden om plek drie. Natuurlijk kan een goede doorontwikkeling van de MCL38 daar verandering in brengen.

En daar wordt bij McLaren ook vol op ingezet, zo verzekert CEO Zak Brown. "Alles wat we in de fabriek aan ontwikkeling zien, ziet er goed uit. Hopelijk kunnen we snel doorontwikkelen. Als een team of twee met hun ogen knipperen, dan kunnen we die zes tweede plaatsen en negen derde plaatsen van vorig jaar omzetten in een overwinning."

"We bevinden ons in een veel betere positie dan twaalf maanden geleden. We gaan elke race updates meenemen, met flink wat upgrades door het jaar heen. Ik zie niet in waarom de ontwikkelingscurve zich niet door kan zetten. Als dat ons lukt, dan zouden we dit jaar alleen maar sneller moeten worden."

Teambaas Stella benadrukt dat updates, en niet per se alleen het beter begrijpen van de auto, de doorslag kunnen geven. "Het zal een kwestie van upgrades zijn en een kwestie van je aanpassen aan het circuit waarop je moet racen. In Suzuka verwachten we snel te zijn in de eerste sector met zwiepende bochten, bijvoorbeeld."

"Daarnaast is het een strijd der updates. Dat kan zowel een zichtbare update zijn, zoals aerodynamica, als mechanische verbeteringen. We hebben beide dingen in de pijplijn zitten. Wat kleine dingen in Australië en hopelijk ook in Japan. Dat zijn kleine updates, die we hopen op te volgen met een grote upgrade binnen zes races."

McLaren kan later dit jaar misschien verrassen

Dat men bij McLaren tevreden is met de op papier magere seizoenstart, komt door de slechte start van vorig jaar. Wat dat betreft is er in twaalf maanden tijd een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Vergeleken met een half jaar geleden lijkt er echter een stap terug te zijn gedaan, maar toch is men hoopvol.

Als de updates van McLaren net als vorig jaar een schot in de roos blijken te zijn, dan kan het team wederom een mooie sprong gaan maken. Van de achterkant van het middenveld rukte het team uit Woking vorig seizoen op naar de tweede stek. Wat kan McLaren dit jaar bewerkstelligen? De tijd zal het leren. In Japan moet het team goed voor de dag kunnen komen, als we Stella mogen geloven, maar nog steeds lijken Red Bull en Verstappen een brug te ver te zijn.

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden